Hvad sker der for Facebook?
brevkassespørgsmål af
E
20 år
Okay, det her er lidt kompliceret og jeg har ikke kunne finde svar nogle steder, Facebook siger i hvert fald (så vidt jeg ved) ikke selv noget om det, så jeg håber I kan hjælpe mig. Jeg havde nemlig en meget mærkelig og irriterende oplevelse. Heldigvis er jeg ok nu, men det tog sin tid. Nu skal jeg forklare. Jeg er i gang med min bachelor og har siden september 2025 haft et kæmpe crush på én fra mit studie. Jeg er meget genert og turde derfor ikke at tage kontakt til ham. Men helt ærligt, så kiggede jeg virkelig meget på hans facebook, flere gange om ugen (vi var ikke venner derinde). Jeg virkede måske ret stalker agtig, men på den anden side, så var der ingen der vidste at jeg kiggede på hans profil, og så er det vel heller ikke ulovligt at kigge på en persons facebook så mange gange man vil (troede jeg da i hvert fald ikke)... I december blev mit hjerte så fuldstændig knust. Jeg kunne pludselig ikke komme ind på hans profil længere, og først troede jeg at han havde slettet sin facebook, men jeg fik så min veninde til at søge efter ham og han dukkede op på hendes søgning - men ikke på min. Jeg var derfor siden midten af december overbevist om at han havde blokeret mig. For hvorfor skulle jeg ellers som den eneste ikke kunne komme ind på hans profil? Jeg var utrolig ked af det, og undrede mig virkelig over hvorfor han dog havde blokeret mig, for vi havde egentligt aldrig rigtigt snakket sammen. Vi var så til en fredagsbar for et par uger siden og folk drak igennem og jeg blev også ret fuld. Endelig tog jeg mod til mig og begyndte at snakke med denne fyr og jeg får indrømmet at jeg synes han ser godt ud og har haft kigget på hans profil men at jeg pludselig ikke kan se den længere. Det viser sig så at han aldrig har blokeret mig (han viser mig endda sin liste over blokerede personer hvor der kun er 2, som i hvert fald ikke er mig). Vi bliver virkelig chokerede over det men heldigvis fik vi udvekslet snap i stedet... men hvorfor skulle jeg gå i 2 måneder og tro at han havde blokeret mig? 😢 Min veninde og jeg besluttede os så for at lave et lille forsøg hvor hun sletter mig som ven og jeg konstant "stalker" hendes profil i et par uger. Pludselig er hun nu også helt væk fra mine søgninger og jeg kan slet ikke komme ind på hende. Hvad sker der lige? Er det sådan noget anti-stalking-halløj som Facebook har sat op? Det er sgu da for mystisk... 😳

Svar:
Hej E
Jeg kan godt forstå, at du undrer dig over det du har oplevet.
Det korte svar er, at Facebook ikke har nogen kendt funktion, der automatisk “skjuler” en profil for dig, fordi du har besøgt den mange gange. Platformen registrerer godt nok en masse adfærd til brug for algoritmer, men der findes ingen dokumenteret anti-stalking funktion, hvor en person forsvinder fra dine søgninger, bare fordi du kigger på vedkommendes profil ofte.
Jeg kan selvfølgelig ikke konkludere, at den ikke findes, men det er ikke dokumenteret eller beskrevet af Metal(Facebook)
Men der er tekniske ting på Facebook, som kan få det til at se sådan ud. For det første kan en profil blive midlertidigt svær eller umulig at finde via søgning på grund af privatlivsindstillinger. Man kan f.eks. slå fra, at ens profil kan findes via søgemaskiner eller begrænse hvem der kan finde en via telefonnummer eller mail. Facebook ændrer også jævnligt på, hvordan deres søgning prioriterer resultater, og det kan betyde at en person pludselig ikke dukker op for bestemte brugere, selv om kontoen stadig eksisterer.
En anden ret almindelig forklaring er tekniske fejl eller cacheproblemer. Facebooks systemer er enorme, og det betyder i praksis, at to brugere ikke altid ser præcis de samme ting på samme tid. Nogle gange kan en konto derfor forsvinde fra søgninger for bestemte brugere i en periode, men stadig være synlig for andre.
At jeres lille eksperiment med din veninde gav noget lignende, tyder mest af alt på en søge- eller synlighedsbegrænsning i Facebooks systemer og ikke på en specifik straf for at kigge på en profil. Hvis Facebook virkelig har en funktion der automatisk skjulter profiler for folk der besøgte dem mange gange, ville det næsten med garanti være kendt offentligt, fordi det ville påvirke millioner af brugere.
Når platforme som Facebook fungerer lidt uigennemskueligt, er det ret let at tolke tekniske mærkeligheder som noget personligt. Især når der allerede er følelser involveret, kan hjernen hurtigt udfylde hullerne med den mest logiske forklaring, som i dit tilfælde var at han eller systemet måtte have blokeret dig. I virkeligheden er sociale platforme fyldt med små algoritmiske særheder og midlertidige fejl, som brugerne aldrig får forklaret.
Så den mest sandsynlige forklaring er simpelthen en kombination af Facebooks søgealgoritmer, privatlivsindstillinger og almindelige tekniske glitches. Det føles mystisk, men der er meget lidt der tyder på, at Facebook holder øje med hvor mange gange du besøger en bestemt profil og derefter skjuler den for dig. Når det er sagt er jeg nødt til, at indrømme at jeg svarer med det forbehold, at vi ikke kender alt til Facebooks system.
I dit tilfælde endte det trods alt med, at I fik snakket sammen i virkeligheden, og det var ganske enkelt bare mega sejt. Ironisk nok er den fysiske samtale noget Facebooks systemer aldrig rigtig kan styre... heldigvis.
Mange hilsner Pedro