Forskel i erfaring
brevkassespørgsmål af
Anonym
21 år
Hejsa. Sagen er, at jeg er en 21-årig jomfru, og derfor nok en man ville betegne som late bloomer. Den primære grund er mest, at jeg bare aldrig rigtig før har mødt en fyr som jeg selv var interesseret i. Det er dog ændret nu. Nu har jeg nemlig mødt en, som jeg oprigtig godt kan lide, og indtil videre går alt virkelig godt imellem os. Den eneste ting der bekymrer mig lidt er netop det her faktum med at jeg er jomfru, og faktisk ikke rigtig har nogen erfaring med det seksuelle overhovedet. Jeg ved at han selv har en del mere erfaring, han ved dog ikke at jeg ikke har noget. Selvom han generelt er super sød og forstående, så er jeg alligevel ret nervøs for at skulle fortælle ham det. Jeg er mest af alt bange for om det er et turn off, at jeg er helt nybegynder på den front. Og derudover kan jeg også mærke, at jeg bliver nervøs hver gang ting bliver en smule mere intime mellem os. Det er ikke fordi at der er sket noget endnu, men det kan være så små ting som når han bare rykker tættere på mig eller nusser mig der gør mig nervøs, og nogle gange kan jeg mærke på min krop at jeg næsten ikke helt ved hvordan jeg skal reagere eller være afslappet i det, fordi det er en ret uvant situation for mig at være tæt på nogen på den måde. Jeg ved heller ikke hvordan eller hvornår man bør fortælle den man dater at man ikke har nogen erfaring. Bør jeg nævne det på forkant eller vente til en eventuel situation opstår hvor det bliver mere seksuelt imellem os?

Svar:
Kære dig,
Først vil jeg takke dig for dit mod til at skrive ind. Du er absolut ikke alene med følelsen af at være en “late bloomer”, og der er ikke noget forkert i at være 21 år og ikke have haft sex endnu. Som du selv skriver, har du bare ikke mødt én før nu, som du har været interesseret i. Der findes ikke en rigtig tidsplan for, hvornår den slags skal ske – det vigtigste er, at man først tager skridtet, når man føler sig klar og tryg.
Det er også helt naturligt, at du bliver nervøs, når han kommer tæt på dig. Din krop reagerer på noget, der er nyt, spændende og måske også lidt sårbart. Når man ikke har erfaring med fysisk intimitet, kan selv små ting som at sidde tæt eller blive nusset føles meget intenst. Det betyder ikke, at der er noget galt – bare at både du og din krop er ved at vænne sig til en ny form for nærhed.
Mange frygter, at manglende erfaring vil være et problem, men ofte er det faktisk det modsatte. For den rigtige person vil det som regel blive mødt med respekt og omsorg – og måske også en følelse af tillid, fordi du deler noget personligt.
Når det gælder, hvornår du skal fortælle det, findes der ikke ét rigtigt tidspunkt. Hvis du føler dig tryg ved det, kan det være en god idé at være ærlig over for ham. Det kan gøre det lettere for jer begge og være med til at skabe en tryg oplevelse. Det behøver ikke være en stor samtale – det kan være så enkelt som at sige:
“Jeg vil bare være ærlig og sige, at jeg ikke har så meget erfaring, så jeg kan godt blive lidt nervøs.”
Husk, at du gerne må tage tingene i dit tempo. Intimitet handler ikke om erfaring, men om tryghed, nysgerrighed og kommunikation. Hvis han virkelig er så sød og forstående, som du beskriver, vil han højst sandsynligt møde dig netop dér ❤️
De bedste hilsner,
Camilla