Kæreste par
brevkassespørgsmål af
K
15 år
Hej Jeg har været sammen med min kæreste snart 1 og et halvt år, men jeg er ved at miste følelser for ham. Han tager til fester uden mig og han inviterer mig ikke særlig meget ud. Jeg ved ikke om jeg skal sige det til ham eller om jeg skal vente for at se om det bliver bedre. Hvad synes i jeg skal gøre?

Svar:
Kære K.
Det gør mig ondt, at du går og har det sådan. Det er en rigtig svær og sårbar situation at stå i, og det er derfor helt forståeligt, at du er begyndt at tvivle på dine følelser. Når man oplever, at ens kæreste tager til fester uden en og glemmer at prioritere kvalitetstid, er det helt naturligt at føle sig fravalgt.
Når man har været sammen i halvandet års tid, er den vilde nyforelskelse oftest dampet af, og hverdagen melder sig . Det er netop her, det er vigtigt, at man stadig gør en indsats for hinanden.
At vente og se tiden an er en meget normal reaktion, fordi man gerne vil undgå en svær samtale, men det løser desværre sjældent problemet. Virkeligheden er, at hvis du ikke fortæller ham, hvordan du har det, så ved han det ikke og så har han heller ikke en chance for at ændre på tingene. Måske tænker han slet ikke over, hvordan hans handlinger påvirker dig.
Jeg vil klart anbefale dig at du taler med ham om det. Find et tidspunkt, hvor I har god tid sammen, og hvor stemningen er rolig, det skal ikke være efter et skænderi eller når han er på vej ud ad døren.
Når du tager snakken, fungerer det oftest bedst at tage udgangspunkt i dine egne følelser frem for at anklage ham. Hvis man siger "Du tager altid til fester uden mig", kan han hurtigt gå i forsvarsposition.
Hvordan kunne man så gribe samtalen an?
Når man forbereder et par sætninger på forhånd, er det ofte nemmere at vide hvordan man skal gribe samtalen an.
Her er tre forskellige forslag til, hvordan du kan gribe det an:
Fokus på at du savner ham:
"Jeg har tænkt lidt over os to på det seneste. Jeg savner dig, og jeg savner den tid, hvor vi tog ud og lavede ting sammen. Jeg kunne rigtig godt tænke mig, at vi blev bedre til at prioritere kvalitetstid sammen."
Fokus på hans tilgang til fester, den milde version:
"Jeg vil gerne snakke med dig om noget, der fylder en del hos mig. Når du tit tager til fester uden mig, kan jeg godt mærke, at jeg føler mig lidt valgt fra. Det fair nok du gerne vil ud med dine venner engang imellem, men jeg savner, at vi også tager ud og har det sjovt sammen."
Fokus på at være direkte, hudløs ærlig, men sårbar:
"Jeg har haft det lidt svært på det sidste, og jeg vil gerne være helt ærlig med dig. Jeg kan mærke, at jeg er begyndt at miste følelserne lidt, fordi jeg savner dig, og at vi tager på dates og vi bare bruger tid sammen os to. Jeg føler mig ofte overset og ikke værdsat nok i det her forhold.
Hvad hvis han går forsvarsmode, hvordan kunne man så gribe den an?
Det kan også være en god ide at forberede sig på hvis han går i forsvarsmode. Hvis han føler sig presset, vil han typisk forsøge at retfærdiggøre sin adfærd frem for at lytte til dine behov.
Her er to typiske scenarier som kan opstå og forslag til, hvordan du kan gribe det an.
Hvis han fx siger: "Jamen, jeg skal vel have lov til at se mine venner?"
Dette er et klassisk forsvar. Han tror måske, du vil tage hans frihed eller venner fra ham.
Dit svar tilbage kan fx være: "Selvfølgelig skal du se dine venner, det er slet ikke det jeg mener. Jeg synes bare, balancen er tippet. Jeg savner, at du har lige så meget lyst til at prioritere mig, som du har til at prioritere dine venner og fester. Det handler ikke om, at du skal ses mindre med dem, men at du også bruger tid på mig engang i mellem'."
Et andet scenarie kunne fx være hvir han spørg dig: "Hvorfor har du ikke sagt noget før? Du er altid så sur/stille."
Her forsøger han at flytte fokus over på din reaktion i stedet for hans egen handling.
Dit svar tilbage kan fx være: "Grunden til, at jeg har været stille, er netop fordi jeg har været i tvivl om, hvordan jeg skulle sige det uden at starte et skænderi. Jeg siger det nu, fordi jeg holder af dig og gerne vil have, at vi finder tilbage til det, vi havde. Jeg har brug for at mærke, at du også har lyst til at være sammen med mig og invitere mig ud."
Et ekstra lille tip til selve samtalen:
Prøv at undgå ordet "hvorfor" (fx "Hvorfor inviterer du mig aldrig ud?"). Det kan hurtig gå ham lyde som et forhør også kan han gå mere i forsvarsmode. Brug i stedet "jeg" og "hvad" (fx "Jeg bliver ked af det, når..." eller "Hvad tænker du om, at vi planlægger en fast date-aften nogen gange om måneden?").
Til slut:
Hans reaktion på den kommende samtale vil fortælle dig rigtig meget om jeres forhold. Hvis han lytter, forstår dig og gerne vil gøre en indsats, så er der håb for dine følelser for ham kan komme igen. Hvis han derimod slår det hen, bliver irriteret eller ikke ændrer adfærd bagefter, så ved du, hvor du står, og så er det måske tid til at overveje, om forholdet giver dig det, du har brug for.
Håber mine råd kan hjælpe dig med hvordan du skal starte samtalen, og jeg vil ønske dig held og lykke med dit forhold og ønske dig god vind.
Venlig hilsen Kylie.