Kyssesyge

brevkassespørgsmål

Kyssesyge

brevkassespørgsmål af
Tobias
17 år
Oprettet 8 måneder 1 uge siden

Hej. Min kærste 17 år har lige fået kysse syge, mine venner siger at hun har fået det fået det fra en anden, men vil ikke tro på det. Er der nogen måde at tjekke om det er sandt ved fx. Bivirkningerne

Svar:

Hej Tobias,

Tak for din besked. Hvis jeg forstår din besked korrekt, så vil du vide om din kærestes kyssesyge skyldes en anden person end dig? Det er meget svært at svare på, og det kan man desværre ikke undersøge.

Din kæreste kan sagtens have haft kyssesyge fra dig, men at det er hende der får symptomer, og ikke dig. Kyssesyge er en virus, som gemmer sig i vores krop, og hos nogle kan den blusse op igen, fx efter måneder eller år. Så jeg tænker du kan være helt rolig, og ikke spekulerer mere om det. Som regel har man ondt i halsen, og man føler sig sløj. Smitten sker ved direkte tæt kontakt med spyt, fx med kys. Ved almindelig social omgang er sygdommen kun lidt smitsom

Håber det var svar på dit spørgsmål,

Mvh
Khaled, læge

Khaleds billede
Khaled fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål