Søvn

brevkassespørgsmål

Søvn

brevkassespørgsmål af
Naya
22 år
Oprettet 9 måneder 3 uger siden

Kære brevkasse! Først og fremmest vil jeg gerne takke jer for jeres fantastiske arbejde i gør for børn og unge! Det er super vigtigt, at man kan række ud og blive hørt, når man har det svært. Så tak! Dernæst har jeg lige et spørgsmål angående søvn. Jeg oplevede allerede meget tidligt i folkeskolen, faktisk helt fra 0. klasse, at jeg havde svært ved at komme op om morgenen, især i vinterhalvåret. Det fortsatte gennem hele skoletiden, og var faktisk så slemt allerede dengang, at jeg havde rigtig meget fravær, fordi jeg simpelthen ikke kunne komme op om morgenen, jeg følte mig nemlig aldrig udhvilet. Da jeg så var omkring 13-15 år, begyndte jeg også nogle gange at sove til middag. Det varede dog kun et par år. Men den dag i dag har jeg stadig det samme problem. Jeg oplever nemlig, at jeg kan sætte over 15 alarmer, men jeg hører dem enten ikke eller slukker dem i halv søvne. Jeg kan bare ikke komme op, hvis jeg "kun" får 8 timers søvn, som jo ellers burde være nok. Jeg sover tungt og godt uden afbrydelser, så det er ikke fordi jeg ligger vågen eller vågner op i løbet af natten. Jeg kan nogle gange nøjes med 9 timer, men langt de fleste nætter SKAL jeg have mindst 10 timers søvn, før jeg føler, at jeg kan overskue dagen. Og gerne 11... Jeg har som sagt døjet med det nærmest hele mit liv, og det resulterer i at jeg ofte må aflyse ting eller kommer for sent, fordi jeg slet ikke føler mig udhvilet og simpelthen sover over mig på trods af de mange alarmer. Det samme gælder og har, da jeg boede hjemme, også galdt hvis min mor vækkede mig. Hun kunne ikke få mig til at vågne. Men hvis jeg så blev "tvunget" til at vågne uden at føle mig udhvilet, var hele min dag ødelagt. Jeg blev/bliver utrolig deprimeret og kan græde hele dagen, selvom jeg ikke er ked af noget specielt. Kan der virkelig være forskel på hvor meget søvn vi har brug for? Eller kan der være noget i vejen med mig? Når jeg så har fået mindst 10 timer, fungerer jeg nemlig fint hele dagen og kan falde i søvn normalt om aftenen uden problem og sover så mindst 10 timer igen. Er det normalt? Er vi bare nogen, som skal have mere søvn end andre? Jeg synes i hvert fald selv, det er lidt mystisk, for alle jeg kender har det fint med at sove omkring 8 timer om natten. Kærlig hilsen fra Naya

Svar:

Kære Naya

Tusind tak for din besked og dine fine ord :)

Det er meget individuelt hvor mange timer man har brug for at sove for at føle sig udhvilet. Gennemsnittet for voksne er 7-9 timer, men der er store forskelle; nogle kan klare sig med 6-7 timers søvn om natten mens andre har brug for 11-12 timer, og alt kan være helt normalt.

Du har lavet en meget flot og grundig beskrivelse af dit søvnbehov og dine udfordringer. Du oplever at være mest frisk hvis du får 10-11 timers søvn om natten og det kan sagtens være dit normale søvnbehov. Jeg bemærker dog, at du oplever at dit store søvnbehov forhindrer dig i at deltage i ting på grund af træthed eller tidspunktet på dagen. Jeg lægger også mærke til, at du oplever at være meget ked af det hvis du en enkelt dag ikke får helt nok søvn. Derfor vil jeg anbefale dig at booke en tid ved din egen læge, som har mulighed for at stille flere spørgsmål og lave undersøgelser hvis det er nødvendigt.

Din egen læge har mulighed for at få bedre indsigt i din søvn og eventuelt prøve forskellige ting i samarbejde med dig. Det er vigtigt at du får hjælp til at undersøge om der kan være en årsag til dit store søvnbehov eller om det er helt normalt for dig.

Hvis du i samarbejde med din egen læge finder ud af at dit søvnbehov er større end andres, så kan det være nemmere for dig at acceptere og planlægge ud fra det. Jeg håber du kan bruge mit svar.

De bedste hilsner Mette

mettegcs billede
Mette fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål