Konstant sur

brevkassespørgsmål

Konstant sur

brevkassespørgsmål af
Sofia
16 år
Oprettet 3 år 2 måneder siden

Hejjj, jeg har et spørgsmål vedrørende mit humør. Jeg har den seneste tid oplevet at jeg virkelig nemt bliver irriteret og sur. Jeg kan selv sagtnes se at min tone bliver hård, eller at jeg kommer med onde sarkastiske kommentarer. Det er især min familie det går ud over, nok mest fordi vi er tvunget til konstant at være sammen pga. coron, men det gør det heller ikke bedre, at jeg egentlig skulle være på efterskole, og at det var et stort skift med ligesom at gå fra slet ikke at bo hjemme, til at være lukket inde sammen med mine forældre, og to yngre søstre.
Men ihvertfald har jeg lagt mærke til at jeg konsekvent i de seneste to uger, har jeg været meget pirrelig. Internettet gik også ned tidligere, og da jeg ikke kunne få det til at gå som jeg ville have det, så begyndte jeg at skrige i frustration. Det er slet ikke noget jeg plejer at gøre, for normalt er jeg nogenlunde medgørlig og holder hovedet koldt. Der er også nogle af mine veninder som begynder at irritere mig grænseløst. Alt hvad de skriver eller siger er bare forkert, og jeg er blevet inviteret i sommerhus med nogle af dem, og jeg overvejede at sige nej, fordi to af dem jeg lige pludselig ikke kan holde ud skal med. Jeg føler det er helt forkert at jeg tænker sådan, for jeg har været bedste veninder med dem i flere år, og har aldrig tænkt om den på den her måde før. Det mærkelige er også bare at det kun er enkelte af dem, og ikke mennesker eller mine veninder generelt.
Jeg ved ikke om det bare er teenagelivet, eller har noget med min menstruation at gøre. Det begyndte to uger efter min mens sluttede, og der er nu over 10 dage til den burde komme igen. Måske er jeg bare tilfældigvis inde i en dårlig periode, men jeg vil bare gerne være glad og positiv som jeg plejer. Jeg ved ikke om I kan hjælpe, eller forklare det, men tænkte ikke det kan skade at prøve. Uanset hvad, er det faktisk meget rart at få skrevet ned.

Bedste hilsner Sofia

Svar:

Kære Sofia,

Tak fordi du har givet os en chance og skrevet til os, og du har helt ret – det skader ikke at prøve. Jeg kan godt forstå, at du har brug for at dele dine tanker omkring det, du oplever lige nu, og selvom jeg nok ikke kan give dig et endegyldigt svar på, hvad der er på spil, så vil jeg give lidt perspektiver og mine tanker med på vejen. Måske er svaret heller ikke enten/eller, men en blanding af flere ting.

At opleve frustration, vrede, humørsvingninger og følelser, som man ikke helt forstår, er helt normalt i teenageårene. Der sker mange forandringer både udvendig og indvendig, og hormonerne raser rundt i kroppen, og det resulterer i, at ens følelser bliver lidt af en rutsjebane. Det kan være rigtig hårdt og svært, fordi det kan komme ud af det blå, og det kan være svært helt at kende sig selv, som du også skriver. Det er heller ikke altid, man ved hvorfor man føler det man gør eller reagerer som man gør – og det kan i perioder være meget voldsomt og i andre perioder måske ikke så meget. Det er lidt udenfor ens egen kontrol, og det gør det svært at gøre så meget ved. Heldigvis går det over med tiden, og jeg er sikker på, at du kommer til at føle dig som den glade og positive person, du plejer at være igen.

Du nævner også, at du tænker, at det kan have noget at gøre med din menstruationscyklus. Det kan du godt have ret i, og mange kvinder oplever PMS (præmenstruelt syndrom) i tiden op til deres næste menstruation. Det kan både være fysiske symptomer – hovedpine, ondt i brysterne, øget appetit osv., og psykiske symptomer som bl.a. humørsvingninger og irritation. Det er ikke sikkert, at det er det, du oplever, mens hvis det er, så er det altså også ret naturligt, og det aftager som regel, når menstruationen kommer.

Jeg tænker helt sikker, at du har fat i noget i forhold til Corona. Jeg tror, at rigtig rigtig mange kan relatere til at være lidt Corona crazy efterhånden. Som du skriver, så er du gået fra at være på efterskole, hvilket du sikkert har glædet dig til i lang tid, til bare at være hjemme med din familie. Det er en situation, som er udenfor din kontrol, og som du ikke selv har valgt. Det kan skabe en følelse af magtesløshed og være med til at opbygge en frustration og irritation, som kommer til at gå udover dem i din omgangskreds. Jeg tænker, at det er en helt normal og forståelig reaktion, at du kan få nok af at være derhjemme med din familie uden mulighed for at lave så mange fede ting. Det er super godt, at du er opmærksom på, når du kommer til at reagere uhensigtsmæssigt, og det er også en god ting at huske at sige undskyld eller lige få snakket om, hvad det var der skete, så din familie også bedre kan forstå, hvorfor du gør eller siger noget indimellem, som du egentlig ikke mener.

Ens vennekreds kan ændre sig, når man selv ændrer sig. Måske har du udviklet dig? Det sker ofte, hvis man tager på efterskole eller bare kommer lidt væk fra ens vante hverdag og oplever nogle nye og andre ting. Det kan være, at det er derfor dine tidligere bedste veninder ikke rigtig siger dig så meget mere, men det kan også være en periode, du oplever lige nu, hvor du bare ikke har så meget kemi med dem og de ting, de går op i. Jeg ved ikke, om du allerede har sagt ja til sommerhusturen, men det er helt fair og ok at melde fra, hvis du kan mærke, at det vil irritere dig mere at tage afsted end at blive hjemme. En ting, du kan gøre, er at holde lidt afstand til dine veninder som irriterer dig i noget tid. En lille pause kan gøre underværker, men måske er det også det, som får dig til at indse, om det er nogen veninder, som du vil blive ved med at investere tid i for at beholde relationen mellem jer.

Helt overordnet så vil mine råd til at gøre noget ved sådan som du har det være at blive ved med at gøre det der virker. Hvis du kan mærke at det er rart at få dine tanker og følelser skrevet ned, måske skælde ud på papir og bare være vred – så er det, det du skal gøre. Det er også en mulighed at få gået nogle lange ture og få motioneret lidt af frustrationerne ud, måske helt alene, så du også får et lille break fra din familie? Og ellers tænker jeg, at du kan prøve at tage en snak med nogle veninder, du føler dig tæt med – de kan måske genkende at have humørsvingninger, og det kan også være, at du skal tage en snak med dine forældre, hvor du fortæller dem, at du ikke mener noget ondt, når du bliver sur, men at du ikke rigtig kan styre dine følelser lige for tiden, og derfor kommer du let til at blive sur og irriteret. Når du kan mærke, at du er ved at blive sur og frustreret, så træk vejret dybt, tæl til 10 og giv dig selv mulighed for lige at mærke efter om der er grund til at blive sur lige nu, og om du kan nå at gøre noget andet end f.eks. at råbe eller sige noget, du ikke mener.

Jeg håber, at du kan bruge mit lidt lange svar.

Kram fra Ulrikke

Ulrikkes billede
Ulrikke fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål