Gravid trods P-piller

brevkassespørgsmål

Gravid trods P-piller

brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Oprettet 3 år 2 måneder siden

Hej cyberhus.
Jeg er en pige på 17 år. Jeg startede på p-piller da jeg var 15 år. tog dem i ca. 1,5 år, og stoppede så da der ikke var brug for dem længere. de virkede præcis som de skulle i det 1,5 år. 3 måneder efter er jeg nu igen begyndt på pillerne, har været på dem i 1,5 måned nu.

Jeg er begyndt at få sådan en usikkerhed til p-pillerne. jeg har læst om rigtig mange piger/kvinder, der er blevet gravid trods p-piller. Jeg ved sagtens,  at der er 1-2% chance for at blive gravid.  Jeg har en fast kæreste og vi dyrker regelmæssig sex. Men efter hver gang vi har haft det, er jeg altid bange for om pillerne ikke virker optimalt. Jeg tager dem præcis samme tidspunkt hver dag med max 15 minutters forsinkelse, kaster aldrig op, er ikke på andet medicin (udover laktase og vitamin piller) så gør virkelig alt korrekt som de skal tages. men alligevel er jeg rigtig bange for at blive gravid. (Hvis det er til nogen hjælp er jeg på leverette 21) har ikke lyst til at komme på andre præventionsmidler.

håber virkelig i kan berolige mig, for hader at gå rundt og være nervøs. mvh den nervøse

Svar:

Kære du

Mange tak for din besked. Det var da en ubehagelig frygt at gå rundt med. Måske det endda nedsætter nydelsen ved sex og det er jo ikke meningen.

Du skriver selv, at du er rigtigt god til at tage p-pillerne på de rette tidspunkter. Det gør jo, at p-piller sikrer næsten 100% mod graviditet. Når man siger de er 97-99% sikre er det jo netop fordi at sikkerheden falder betydeligt, hvis du glemmer en pillle hist og her. Så god som du er til at huske pillerne, så er du sikret mod graviditet.

Jeg ved godt du skriver, at du ikke er interesseret i anden prævention, men hvis det kan hjælpe på din uro er minispiralen jaydess også en mulighed. Der er lidt info her.

Jeg håber mit svar har hjulpet en smule. Jeg kan kun gentage, at du ikke skal være bekymret.

mange hilsner

Eva

Evas billede
Eva fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål