Konsekvenser af mit misbrug af afførringspiller?
brevkassespørgsmål af
Michelle
20 år
Hej Cyberhus.
Jeg er en pige på 20 år, som efterhånden har lidt svær anoreksi, nu atypisk anoreksi, i snart 10 år. Jeg har altid haft en slank krop af natur, i hvert fald hvis jeg kigger på børnebilleder.. Jeg har været igennem en masse hårde ting som gør at jeg er hvor jeg er i dag- borderline, ptsd og atypisk anoreksi.
Min vægt har svinget helt sindssygt siden tiårsalderen- er en rimelig høj pige (177 cm), og min laveste vægt var 34 kg. Jeg har kastet op i mange år, overmotioneret og sultet mig i meget lange perioder. Jeg har fået sonde med tvang et helt år fast fem gange dagligt fra jeg var 13 til 14. Siden da har jeg fået det i perioder, når det har været nødvendigt- men har gjort det frivilligt siden jeg var 15 år.
Efter jeg som 16årig kom op på en "sund vægt" (bare ordet giver mig kvalme), begyndte jeg så på at tage afføringspiller. Og det er voldsomme mængder jeg har indtaget i de sidste mange år- alt fra 10 styks og helt op til 120 på én gang. På pakken står der at man maximalt må indtage 1-2 i døgnet.
Jeg har utallige gange været indlagt til udpumpning og til observation af hjerte og salt- og væskebalancen, grundet mit kalium har svinget helt vanvittigt. Jeg forstår det simpelthen ikke, at det kan svinge så meget- jeg har nok brug for at se og læse sort på hvidt, så jeg måske virkelig kan forstå hvad jeg har gang i, hvilke konsekvenser det har/kan have for min krop, for jeg har sgu ærligt talt svært ved at forstå og indse det.
Min krop reagerer ikke længere på pillerne hvis jeg indtager mindre end 25-30 stk.. Hvordan kan det være?
Og min psykiater har for halvandet år siden sat en regel op om at jeg kun må indtage fem om dagen?
Det skal lige siges at jeg stadig er 177 cm, og nu ligger jeg så (ifølge bmi) i den lave ende, dog stadig på den sunde del af vægtskalaen.
Lægerne og min psykiater har adskillige gange sagt at det også kan ende med en stomipose.
Bliver simpelthen nødt til at høre hvad der sker og kan ske hvis jeg fortsætter ned ad denne ubehagelige vej? Hvad er konsekvenserne og hvad kan der ske med min krop? Hjælp mig!
Hilsen Michelle

Svar:
Hej Michelle
Tak for dine spørgsmål og utrolig flot af dig at række ud og bede om hjælp. Hjælp til at kunne forstå, hvad det betyder med alle de tal som læger taler om - kalium, natrium, magnesium osv. og hvilken betydning de har for, at en krop skal kunne fungere og være i live.
Du skriver, at du har en psykiater og "lægerne" - går ud fra at det er din egen almen praktiserende læge samt de læger, du har mødt i forbindelse med dine indlæggelser ( da du fik sondeernæring under tvang?). Det er rigtigt vigtigt, at du har nogle fagpersoner omkring dig, der sammen med dig og i tæt samspil med dig, kan få dig bedst muligt igennem livet.  Kroppen og ikke mindst ens hjerne kan være et mysterium - men et mysterium som læger, psykiaterer, psykoterapeuter, psykologer osv. har en kæmpe stor viden om og med muligheder for, at hjælpe dig. Viden som de kan fortælle dig om, så du netop kan forstå, hvad der sker,når man giver kroppen for meget af noget eller for lidt af noget.
Jeg ville ønske, at jeg kunne hjælpe dig med at besvare alle dine relevante spørgsmål.  Da der findes mange forskellig virkende afføringsmidler, så kan jeg ikke hjælpe dig mere med yderligere svar, end hvad du allerede ved fra din egen læge/psykiater. Endvidere, så kan det være at du får noget andet medicin og hvis man får forskelligt medicin, så kan de også interagere med hinanden. Derfor, er de svar du søger alt for store/komplekse til, at jeg kan svare dig ordentligt i en brevkasse. En mulighed for svar kunne være, at du tager fat i de fagpersoner du allerede har omkring dig og stiller de spørgsmål, som du har stillet herinde.
Ønsker dig alt det bedste i verden.