Ikke i puberteten og er 16 snart 14
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej jeg er en dreng på 16 snart 17 og er ikke kommet i puberteten eller på vej der er ikke sket noget med min krop i lang tid og går på uddannelsen har ingen hår og pung og penis er ikke vokset er der evt noget man kan gøre mvh en 16 årig dreng

Svar:
Kære dreng 16 år.
Mange tak for dit rigtig gode og vigtige spørgsmål til brevkassen.
Langt de fleste går i puberteten helt af sig selv og opdager nærmest ikke det sker. Du har gjort de helt rigtig observationer ift hvad der er med til at definere om du er på vej i puberteten, altså hårvækst, svedtendens, vækst af kønsdele her testiklerne(pungen) og penis. Stemmen vil også typisk gå i overgang og det er også i denne fase at man som dreng tager et ordenligt ryk i højden.
Man siger at drenge som gennemsnit går i puberteten omkring 9-14 års alderen. Dvs hvis du er 16 år nu så er du for sen i puberteten.
Der er forskellige behandlingsmuligheder, og det er vigtigt at få gjort noget ved, da det som sagt og er i denne fase du vokser.  Læs evt her: https://www.rigshospitalet.dk/afdelinger-og-klinikker/julianemarie/afdeling-for-vaekst-og-reproduktion/undersoegelse-og-behandling/Sider/sen-pubertet-hos-piger.aspx
Jeg må derfor anbefale at du får opsøgt din læge og bliver ordenligt undersøgt så der kan blive taget stilling til det videre forløb.
Håber det hjalp,
mvh læge Julie