Kærlighed

brevkassespørgsmål

Kærlighed

brevkassespørgsmål af
A
17 år
Oprettet 3 år 7 måneder siden

Jeg begynder at tro at det der med at forelske sig ikke eksisterer i virkeligheden. Eller at jeg måske ikke er i stand til at føle den. Jeg er sytten og har aldrig prøvet at være forelsket, tja jeg tror sgu knap nok jeg har prøvet at have et rigtigt crush på nogen. Jeg begynder at føle mig left out. Jeg vil så gerne prøve at have en kæreste som teenager men det virker bare ikke som om det kommer til at ske, faktisk vil jeg gå så langt og sige at det stort set føles urealistisk for mig og det er bare en super nederen følelse for jeg vil også prøve. Nu læser jeg ret meget og største delen af hvad jeg læser er ærligt kærlighedshistorier. Det lyder sikkert totalt latterligt men jeg vil også have en kærlighedshistorie. Jeg er sytten og har ikke engang blevet kysset endnu. Det er lidt trist. Specielt når man tænker på at det ikke engang er fordi jeg ikke vil.

What to do..?

(Er en stille introvert. Så det gør det sgu ikke nemmere......)

(Har stillet spørgsmålet inde i ung til ung også for har også lyst til at høre svar fra jævnaldrende)

Svar:

Kære A

Kærlighed og forelskelse kan være nogle svære og forvirrende størrelser.

Du fortæller, at du har læst mange kærlighedshistorier, og du har garanteret også set mange amerikanske kærlighedsfilm. Kærlighedshistorier og drømmen om den eneste ene fylder enormt meget i vores kultur. Derfor kan man let komme til at føle sig unormal og udenfor, hvis man ikke har en masse erfaring med kærlighed og forelskelse.  Det kan føles som et stort pres at høre alle kærlighedshistorierne, når man ikke selv føler, at man står midt i én. Sådan tror jeg mange piger, som læser bøger og ser romantiske film, har det.

Jeg kan godt følge dit ønske om at mærke forelskelsens vingesus, og dine frustrationer over, at det ikke er sket endnu. Lige som i kærlighedshistorierne, du læser, har hver enkelt menneske sin helt egen kærlighedsfortælling. For nogle starter den i en meget ung alder og for andre meget sent. De fleste er nok et sted midt imellem, men det hele er okay og ganske normalt.  Som du måske kan nikke genkendende til, kan forelskelsen i det virkelige liv være meget mere kompliceret og indeholde mange flere nuancer end den klassiske kærlighedsroman og romantiske film.

Den gode nyhed er, at du kommer til at blive forelsket på et tidspunkt. Men lige som med så mange andre følelser, kan vi ikke kontrollere, hvornår vi forelsker os. Vi kan heller ikke presse os selv til at blive forelskede. Jeg tror, det kan hjælpe dig, hvis du prøver at acceptere tingene, som de er lige nu. Måske kan du prøve at sige til dig selv, at det er helt okay, at du er 17 år og ikke har været forelsket. Det er meget forskelligt, hvor let man bliver forelsket, og det hele er lige normalt og okay.

Du kan også overveje at læse nogle bøger, som handler om andet end kærlighed. Nogle gange kan det hjælpe at koncentrere sig om andre emner, som interesserer én og på den måde flytte fokus.

Du skriver, at det ikke er fordi du ikke vil. Jeg ved ikke, om du har prøvet på at få en kæreste eller flirt. Når man er introvert, kan det virke som et stort skridt og grænseoverskridende at skulle ud og møde nogen. Måske hjælper det at tænke på, at det faktisk er sådan for rigtig mange mennesker, introvert eller ej. Man kan let blive nervøs, når man skal prøve at snakke med en sød pige eller fyr, som man er interesseret i. På den anden side kan man sige, at der ikke sker noget, hvis ikke man prøver. Kærligheden kommer desværre ikke bare dumpende ned foran én eller ringer på dørklokken. Et sted, hvor mange møder nye mennesker, er på deres uddannelsessted, til en hobby, igennem venner eller på deres fritidsjob. Du kan prøve at tænke over, om det f.eks. er muligt at spørge nogle af dine venner/veninder, om de kender en, de kunne introducere dig for, eller du kan undersøge, om du måske skal starte til en ny hobby. Og hvis der f.eks. er sociale arrangementer på din skole eller arbejde, kan du tage med og se, om der kunne være nogen interessante fyre der. Det er nok en udfordring lige nu pga. situationen med Corona virus. Der findes også diverse dating-apps, som du kan afprøve. Der kan du skrive lidt med personen inden og se, om det er en du har lyst til at mødes med. Når det bliver muligt igen - så tag chancen og spring ud i det. Skab din kærlighedshistorie.

Jeg håber, du kan bruge mine råd. Du kommer helt sikkert til at mærke forelsken på et tidspunkt.

De bedste hilsner

Emilie

Emilies billede
Emilie fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål