Jeg har forfærdelige drømme om min kæreste..
brevkassespørgsmål af
N
22 år
Hejsa Cyberhus.. Jeg går og har det forfærdeligt.. og nu er jeg begyndt at drømme om det.. Jeg forventer ikke noget konkret svar, jeg har bare ikke nogle at snakke med det om, og det gør mig ked af det.  Jeg har en kæreste, som jeg har været sammen med lidt over et månede nu, og hun har en bedste ven.
Jeg mødte den her pige for ja, 2-3 mdr siden ca.. vi startede med at gå til fester sammen.. og det var super fedt, endelig at få lov til at udleve sit unge liv og feste som aldrig før. Den her pige har en ven, en bedste ven (som har sin egen kæreste).. Jeg vil lige starte ud med at sige min version er ham er virkelig subjektiv og jeg tror han er forelsket i den her pige jeg har mødt. Til festerne hænger de op ad hinanden, han klasker hende i røven, driller hende ved at kilde hende og sådan. Dengang var jeg ligeglad, for jeg havde ingen følelser for hende. Vi begyndte efter nogle fester at ses privat, og vi er nu kærester. Jeg er smask forelsket i hende, altså virkelig meget.. Jeg elsker hende nu.
Der er dog kommet lidt problemer nu.. (fra min side af).. Jeg har det rigtigt svært med hendes ven. Jeg har sagt at jeg ikke vil have at han klasker hende i røven eller noget til fester eller når de er sammen fordi hun jo er min kæreste. De kører også tit rundt sammen alene, tager ud og spiser is eller tager til gaderæs. Han har en ret fed bil. De har en meget speciel tone imellem dem, og jeg har det svært med det. De havde en episode hvor hun spurgte "hvor de skulle hen", og så svarede han, at "han ville tage hende ud i skoven og voldtage hende", og hun svarer "det lyder da meget fedt ". Hun fortæller mig at sådan er deres tone bare er, og hun kan ikke ændre på det for min skyld. Problemet er bare, at jeg har det så svært med det, at jeg går og bliver så ked af det. Jeg får det forfærdeligt indeni. Når vi ikke er sammen mig og min kæreste, laver jeg ikke andet end at tænke på hende og ham.. og hvad de laver.. Fordi de er ret meget sammen.. Jeg drømmer at hun går fra mig for ham, at de ligger og kysser og at hun er mig utro.
Jeg mener selv, at jeg stoler fuldt og fast på hende, men jeg stoler ikke på ham. Jeg tror han er forelsket i min kæreste. Jeg har det forfærdeligt, og jeg kan ikke ændre på det.. Jeg får svært ved at sove når jeg er alene, og jeg tænker hele tiden på de to.. jeg prøver at finde på ting at lave for at undgå og tænke på dem, men det kan jeg ikke. Den her ven, er det bedste for hende, og det værste for mig. Han ødelægger mig, deres forhold ødelægger mig indeni. Jeg har lyst til at græde af frustration fordi jeg intet kan gøre.
Nogle gange bruger hun en hel weekend med ham på hans arbejde, hvor de er sammen en hel weekend.. og ja.. de weekender dræber mig. Jeg har et elendigt humør når de er sammen.
Jeg har fortalt min kæreste, at jeg drømmer hun går fra mig.. men ikke at hun er mig utro.. jeg tør ikke.. jeg tør ikke fortælle hende det. Jeg har ikke lyst til at være for meget, for irriterende, eller ødelægge vores forhold ved at skabe mistillid. I dag sagde jeg at jeg havde drømt hun forlod mig, og hun spurgte om jeg ikke stolede på hende. Det gør jeg.. men jeg kan bare ikke styre mine følelser.. mit indre.. Jeg håber virkelig det går over en dag, og deres venskab går i stykker. Jeg ved det er en rigtig ond tanke.. men så kan jeg i det mindste få fred indeni...

Svar:
Hej N
Tusinde tak for dit spørgsmål her i brevkassen.
Jeg er overbevidst om, at der er andre unge derude, som kan genkende de tanker og følelser, som du beskriver i dit brevkasse spørgsmål. Så tak fordi du vil dele dem med os herinde.
Du skriver, at du har fået en kæreste, som du har været sammen med i lidt over en måned. Det lyder virkelig dejligt. Måske er du endda stadig helt nyforelsket i hende og får sommerfugle i maven ligeså snart du tænker på hende?
Forelskelse er en følelse man kan have for en anden person, som har en helt særlig betydning for én. Når man er forelsket tænker man ofte på personen og man kan endda opleve, at ligge søvnløs om natten fordi både tankerne og følelserne raser rundt i kroppen. Når man bliver forelsket er man samtidig ekstra sårbar, fordi man risikere at miste den, som man er forelsket i. Det kan være nogle meget overvældende følelse at opleve og jeg kunne forstille mig , at det måske er nogle af de følelser, som du mærker inde i kroppen lige nu. Disse følelser er helt normale selvom, at det kan være nogle meget svære følelser at være i. Når man er nyforelsket kan det samtidig være rigtig svært, at tænke med sin fornuft, da man i den periode er styret af sine følelser.
Du har en masse tanker og bekymring, som særligt går på din kærestes gode kammerat. Du oplever, at de er meget sammen og at særligt kammeraten har en meget flirtende opførsel overfor din kæreste. Dette kan jeg sagtens forstille mig må være enormt ubehageligt for dig at opleve. Samtidig er du utryg ved at fortælle din kæreste, at du er bange for, at hun er dig utro. Jeg tænker, at en mulighed for dig kunne være, at du starter med at fortæller hende om de tanker og bekymringer, du har for at miste hende, og hvor meget hun betyder for dig. Det kan muligvis virke ret overvældende at snakke med hende om dine følelser, fordi du er sårbar i den situation, som du står i lige nu. Men det kan samtidig hjælpe dig til at få sat ord på alle de tanker og bekymringer du har, så du ikke går og holder dem inde i dig selv. At få sat ord på dine tanker og bekymringer overfor din kæreste, tror jeg vil kunne hjælpe dig til at slippe for nogle af de ubehagelige drømme, som du har om hende.
Derudover kan det være en god øvelse for jer som par at få snakket med hinanden om det, som er rører sig inde i jer hver især, og det er noget som kan bringe jer tættere sammen.
Jeg håber, at I sammen kan finde en løsning.
Jeg ønsker dig alt godt.
Med venlig hilsen
Sara