Kæreste
brevkassespørgsmål af
Maya
13 år
Hej er en pige på 13
jeg ville vide om det er ulovligt at mig og min kæreste sover sammen han er 18 og vi har snakket om at jeg ikke er klar til sex men at vi bare ville sove sammen vh pige 13 år

Svar:
Hej Maya,
Der er ikke som sådan noget ulovligt i, at du og din kæreste sover sammen. Men når aldersforskellen mellem jer er så stor som den er, og når du samtidig er under den seksuelle lavalder, så vil det være ulovligt for jer at have sex. Det er ikke noget du kan blive dømt for, men det kan din kæreste.
Du skriver, at I har snakket om, at du ikke er klar til sex. Det er rigtig godt, at I har haft den snak. Og det er vigtigt, at du holder fast i den grænse, og kun gør det du er klar til og har lyst til. Derfor tænker jeg også, at selvom det ikke er ulovligt for jer at sove sammen, så kan det måske være værd lige at tænke jer om en ekstra gang inden I gør det. For når I sover sammen vil I (formentlig) også være fysisk tætte. Den fysiske nærhed kan vække lysten til sex i en eller begge af jer. Og når I står i situationen kan du risikere, at det bliver sværere at holde fast i dit nej. Og du kan også risikere, at det bliver sværere for din kæreste at høre dit nej. Og så stiger risikoen for, at dine grænser bliver overtrådt.
Pas godt på dig selv!
Mange hilsner,
Siv