Susende lyd i det ene øre
brevkassespørgsmål af
Anonym
22 år
hej
jeg har fået en meget underlig susende lyd i højre øre som jeg har haft i meget lang tid. flere måneder. Den kom bare lige pludselig. Jeg har ikke ondt i øret så tænker ikke at det er for meget ørevoks. Jeg har haft noget hævelse på synsnerverne som startede tilbage i 2019 hvor jeg er tilknyttet Glostrup hospital og er det stadigvæk. Jeg har haft mange tjek og hævelsen er nu væk men de hævede synsnerver havde også noget st gøre med at jeg havde forhøjet tryk i hjernen. Det er meget mærkeligt. Og jeg har haft noget med at når jeg bukkede mig ned så kunne jeg også høre den der susende lyd men det kan jeg ikke mere. Lyden kommer og går. Jeg har også problemer med kæbeleddene så det kunne også være det måske. Har du nogen ide om hvad det kan være?

Svar:
Hej med dig
Mange tak for din henvendelse. Øresusen, også kaldt tinnitus, kan være meget irriterende og påvirke livskvaliteten. Der kan være forskellige årsager til tinnitus, men i mange tilfælde kan man ikke rigtig finde en forklaring. Som regel foreligger der også hørenedsættelse på det pågældende øre, og der kan også forekomme andre ledsagende symptomer, hvilke er relevante at kende til for at komme årsagen nærmere. Som du selv skriver, så kan det skyldes noget så simpelt som ørevoks eller væske i mellemøret, men det kan også skyldes støjskade eller forårsages af visse medikamenter. Der findes også en række sjældne årsager til øresusen, såsom forhøjet blodtryk, blodmangel, lavt stofskifte, sukkersyge m.m.
Uden flere informationer omkring din øresusen og eventuelt andre symptomer og uden undersøgelsesresultater, kan jeg desværre ikke give dig et godt bud på, hvorfor netop du lider af øresusen. Idet du skriver, at du har et igangværende forløb på Glostrup hospital grundet tidligere hævelse af synsnerven og forhøjet tryk i hjernen, så synes jeg bestemt, at du bør få det undersøgt nærmere. I det hele taget bør øresusen undersøges af en læge. Oftest findes der en enkel og ufarlig forklaring, men undtagelsesvist kan årsagen være en sygdom, der kræver behandling. Du kan altid kontakte din egen læge for at blive undersøgt, men du bør også nævne det overfor de behandlende læger på Glostrup sygehus, der kender din forhistorie.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar. Rigtig god bedring.
Med venlig hilsen, Tatjana