Jeg tager det meget tungt
brevkassespørgsmål af
M
19 år
Hey! Jeg har boet i det samme område hele mit liv. Jeg er dog flyttet i min egen lille lejlighed (på samme gade som jeg voksede op) for et år siden. Jeg bor i en lille by med under 2000 indbyggere, og her i byen er det meget normalt at alle hilser på hinanden. Sådan har vi altid gjort. Men på det seneste er der kommet en masse nye til byen, hvilket er dejligt. Men jeg oplever at nogle af dem ignorerer mig fuldstændig når jeg hilser på dem eller smiler/nikker, nogle af dem kigger endda mega surt tilbage på mig. Jeg føler mig virkelig sart og føler jeg tager det for tungt, fordi det går mig så meget på, men jeg bliver virkelig ked af det og måske lidt paranoid når folk ignorerer mig på dén måde. Jeg kan ikke lade være med at tænke "de synes nok jeg ser grim eller nederen ud, eller de tænker noget dårligt om mig". Og så bliver jeg virkelig trist. Jeg forstår godt at folk kan have en dårlig dag, men det er ofte de samme mennesker... Der er især en ung mand som kun bor ca. 100 meter fra mig, som flyttede ind for et par uger siden. Jeg havde set ham på afstand nogle gange og syntes han var virkelig pæn. Men når jeg går forbi ham, kigger han den helt anden vej. Jeg prøvede at sige hej og smile til ham første gang jeg gik forbi ham, men han kiggede bare stift på mig med et koldt blik og gik videre og har gjort det lige siden, så nu er jeg selvfølgelig stoppet med at hilse på ham. Det påvirker mig bare meget, fordi jeg føler at vores by var så dejlig da jeg var yngre og alle altid bare var venlige. Det samme sker nu med nogle af de nye medarbejdere i Brugsen. De hilser ikke pænt på kunderne, spørger ikke om man vil have bon med og siger ikke farvel eller "ha' en god dag" eller noget som helst. Jeg føler at folk er mega sure, og det gør mig virkelig deprimeret... Hvordan kan jeg undgå at blive så påvirket af noget så latterligt? :/

Svar:
Kære M,
Tusind tak for dit brev. Det er bestemt ikke latterligt at være påvirket af at dit nærområde har ændret sig, især når du er opvokset der og ved, hvordan det var engang. Det er jeg sikker på, at rigtig mange oplever i takt med at de vokser op, og det kan være svært at vende sig til.
Du beskriver, at mange ikke hilser tilbage, og at de nye ikke kan finde ud af de uskrevne regler, der er i den by, du bor i. Det tænker jeg desværre er meget almindeligt, da mange, især unge, synes det er grænseoverskridende og måske lidt mærkeligt at gå og hilse på fremmede på gaden. Det kan være svært at se formålet ved det, hvis man kommer fra et sted, hvor man aldrig gør det.
Mit råd er, at huske på, at de aller færreste mennesker kan se formålet med, at huske en fremmed, de passerer forbi, og at langt de fleste ikke vælger at gøre noget på grund af en anden persons udseende eller 5 sekunders samtale. Med andre ord; folks opførsel er ikke en kommentar på dig, hvem du er, eller hvordan du ser ud. Der kan være tusindvis af årsager til, at den unge mand ikke svarede dig, og det har helt sikkert intet med dig at gøre. Han kan være genert, ikke være vant til at hilse, have haft en utrolig træls dag, osv. Selvom det ligger i dig, at man selvfølgelig hilser igen, er det på ingen måde sikkert at det er sådan, tilflytterne har det - i mange lidt større byer er det slet ikke noget, man gør. Det betyder ikke, at du ikke skal hilse. Folk bliver sjældent irriteret over at blive hilst på, så fortsæt med at sprede den gode stemning, hvis det gør dig glad, og husk på, at deres valg ikke afspejler dig.
Jeg håber, at du kan bruge mit råd, selvom det er nemmere sagt end gjort. Skriv endelig ind igen, hvis du har brug for mere støtte.
Frida fra Cyberhus