Kan ikke sige nej
brevkassespørgsmål af
Sille
22 år
Hej Cyberhus. Jeg har det virkelig skidt i dag fordi jeg har slemme tømmermænd. Jeg havde ellers besluttet mig for at holde pause med druk, men jeg endte alligevel med at tage med en ven i byen, selvom jeg inderst inde ikke havde lyst. Det sker desværre ofte, at jeg gør ting, jeg ikke har lyst til, når andre gerne vil have mig med. Jeg har virkelig svært ved at sige fra overfor folk, det er faktisk nærmest umuligt for mig at sætte grænser. Jeg kan aldrig sætte mig selv først og går flere gange dagligt på kompromis med mig selv, for at gøre andre glade/tilfredse. Hvis jeg fx har haft en mega hård uge og bare har brug for at slappe af i weekenden, kan jeg ikke sige nej, hvis en ven spørger om jeg vil lave noget. Jeg kan bare ikke afvise. Det handler nok om at jeg selv er blevet såret og har følt mig alene førhen, og jeg vil derfor aldrig risikere at såre andre og sætte dem i en situation hvor de føler sig alene eller afvist. Nogle gange føler jeg mig virkelig stresset og træt og har bare brug for at være alene, men så snart nogen skriver, svarer jeg med det samme og siger altid ja til alt, fordi jeg er bange for at venner, familie og bekendte skal blive kede af at jeg afviser dem... Hvordan får jeg mon lige ændret på det? Vh. Sille

Svar:
Kære Sille.
Tak fordi du deler sådan et følsomt og ærligt skriv her i brevkassen. Det lyder rigtigt hårdt at du konstant tilsidesætter dine egne behov fordi du frygter, at andre skal blive kede af det eller skuffet.
Men det giver alligevel god mening, at du har svært ved at sige nej, når du tidligere har følt dig alene og såret, det kan gøre frygten for at afvise andre endnu stærkere. Men det betyder desværre også, at du slider dig selv mere op mentalt og måske fysisk.
Der er flere ting, du kan prøve, for at begynde at ændre mønsteret:
Bliv opmærksom på din krops signaler:
Læg mærke til, hvad din krop og dit hoved siger, når nogen spørger dig om noget. Har du lyst? Eller føles det tungt, og giver kropslig ubehag?Bare det at blive bevidst om “jeg har faktisk ikke lyst” er et vigtigt første skridt.
Du behøver ikke svare med det samme:
I stedet for at svare med det samme, kan du træne dig selv i enten at lade beskederne ligge lidt eller også kan du fx skrive:
Jeg har haft en meget lang dag og er meget udkørt, vi kan tales ved senere”.
Start med de små, ufarlige nej’er:
Start med at sige nej i situationer, hvor konsekvenserne ikke er så store. Det kan fx være at lade telefonen ringe, når du er træt, eller sige “nej tak” til byturer fordi du gerne vil have en pause fra alkoholen. Det kan gradvist styrke dig til de sværere situationer med større nej’er.
Husk at et nej er ikke = afvisning af personen:
Mange frygter, at et nej betyder “jeg kan ikke lide dig”, men faktisk betyder det bare “jeg kan ikke være tilgængelig for dig ligenu”. Du kan også fx blødgøre dine svar ved at sige fx: “Jeg vil rigtig gerne ses en anden dag, men i dag har jeg brug for ro, og bare være mig selv.”
Se det fra de andreas synsvinkel:
Tænk fx på: Hvis en ven sagde til dig, at de var for trætte til at tage i byen, ville du så blive såret? Sandsynligvis ikke, du ville nok respektere og forstå det. De fleste andre vil gøre det samme med dig.
Husk at drage omsorg for dig selv er okay:
Du har lige så meget ret til hvile, grænser og egne behov som alle andre. At sætte grænser er ikke egoistisk, det er faktisk en forudsætning for at kunne være en god ven på lang sigt. Alternativet er at du brænder dig selv ud og får det værre mentalt, også bliver det virkelig svært at være der når det virkelig gælder.
Vær tålmodig med dig selv:
Det er helt normalt, at det her tager tid at ændre på en gammel vane, og du skal ikke dunke dig selv i hovedet hvis du kommer til at fejle. Du kan tænke på det at sige nej som en slags “muskeltræning”, du starter småt, det føles uvant og måske ubehageligt i starten, men jo mere du øver, jo stærkere bliver du, og mere naturligt vil det føles.
Sætninger du kan bruge i fremtiden:
Jeg vil runde mit skriv af med at give dig nogen forskellige sætninger som du evt kan bruge når du skal sige nej i forskellige situationer.
Når du bare har brug for ro:
“Jeg har haft en lang uge, så jeg har brug for at slappe af.”
“Sætter pris på du spurgte mig, men jeg har brug for at lade op alene.”
Når du gerne vil, men bare ikke lige nu:
“Jeg kan ikke i dag, men jeg vil gerne en anden dag, skal vi finde en anden dag?”
“Det lyder hyggeligt, men jeg har brug for at slappe af nu. Hvad med i weekenden?”
Når du vil sige nej uden forklaring, disse er måske mere til når du er lidt mere tryg i at sige fra:
“Tak fordi du tænkte på mig, men jeg springer over denne gang.”
“Jeg kan desværre ikke.” (kort og kontant , behøver ikke mere kontekst)
God vind til dig.
Med venlig hilsen Kylie.