Meget voldsom fantasi
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Jeg har fornyligt fantaseret om dete. Jeg er på efterskole og skal på lejrtur. Jeg går ind i bussen som der skal køre os til lejrturen. Busen kører afsted og alle elever er glade og glæder sig til turen. Busen kommer på motorvejen og kører ind i en lastbil. Busen vælter og alt bliver sort for mig. Jeg vågner og er kommet tilskade og bløder. De andre elever er også kommet tilskade og nogle er enda døde. Jeg bliver kørt til sygehuset med ambulance. Jeg bliver bevistløs på turen og vågner op på sygehuset. Ulykken kommer i nyhederne og personer fra hele landet sender hilsner og blomster til mig og de andre elever. Jeg bliver på sygehuset i nogle dage. efter det skal jeg sidde i kørestol resten af efterskoleåret. Pga. jeg er kommet så meget tilskade. Det fascinerer mig hvor voldsom og grænseoverskridene ulykken er. For mig og de andre elever. Og hvordan dagen går fra at være en rigtig god dag hvor alle er glade til en forfærdelig ulykke som der ødelægger mit og de andre elevers efterskoleår. Jeg bliver også glad på at tænke at der bliver taget hensyn til mig. Ved at der bliver sendt hilsener og blomster til mig Der jeg i langt tid haft det rigitg dårlig på min skole og jeg føler at ingen har taget hensyn til mig og mine problemer på skolen. Jeg er lidt bekymret at der er noget galt ved mig. Der det er en meget voldsom fantasi

Svar:
Hej med dig
Som du selv skriver, lyder det som en lidt voldsom fantasi, du har om at komme til skade. Derfor er det godt, du skriver herind, så du kan få hjælp til, hvordan du kan håndtere din fantasi og dine tanker omkring det.
Det virker til, at du har gjort dig ret detaljerede tanker om, hvordan ulykken og hændelsesforløbet op til og bagefter foregår. Det tænker jeg kan være et tegn på, at det fylder meget hos dig lige nu. Du skriver også, at du har haft det rigtig dårligt på skolen i lang tid, og at du ikke føler, der nogen, der tager hensyn til dig og dine problemer. Når man føler sig alene med sine problemer, kan det være naturligt at gøre sig tanker om, hvordan man kan få opmærksomhed og blive taget hensyn til. Og det er det, din fantasi egentlig handler om, tror jeg. Men når det bliver tanker, der handler om, at man selv og andre kommer til skade for at få omsorg og blive taget hensyn til, bliver det lidt bekymrende.
Du skriver også, at du selv er bekymret for, at der er noget galt med dig. Jeg tænker ikke, der er noget galt med dig. Jeg tænker, at den fantasi du har, er et udtryk for, at du har det svært lige nu, og at du mangler nogen, der ser og anerkender dine problemer.
Jeg bliver derfor nysgerrig på, om du har snakket med nogen om dine problemer, og hvordan du har det på skolen? Ofte kan det hjælpe at snakke om andre om sine følelser og tanker, så de ikke vokser sig for store inde i én selv. Man kan føle sig meget alene med sine problemer, hvis man holder dem for sig selv. Men fortæller man andre om sine problemer, vil man ofte opleve, at man langt fra er alene. Jeg vil derfor anbefale dig at snakke med en voksen, som du føler dig tryg ved. Det kunne fx være dine forældre eller en lærer, som du snakker godt med eller bare godt kan lide. Jeg er sikker på, at lærerne på din skole vil hjælpe dig med at få det bedre.
Jeg håber, du kunne bruge svarene. Husk at du altid er velkommen til at skrive igen, hvis får brug for det.
De bedste hilsner Matilde