Jeg har lyst til mere diller
brevkassespørgsmål af
Abelone
15 år
Hej brevkasse. Jeg har virkelig lyst til meget mere diller. Jeg har virkelig lyst til mere sex. Men jeg ved ik hvad jeg skal gøre. Hjælp. Abelone.

Svar:
Hej Abelone
Det er helt naturligt, at interessen for drenge og sex begynder at fylde mere i din alder. Lysten til at udforske sin seksualitet sammen med en anden er nemlig en naturlig del af det at udvikle sin seksuelle identitet, hvilket sker i teenageårene og ungdommen. Derfor kan man, som du også beskriver i dit brevkassespørgsmål, få lyst til sex.
Men når jeg læser det, du skriver, bliver jeg lidt i tvivl om, hvad det er, du præcist gerne vil have hjælp til. Jeg kan nemlig forstå dit spørgsmål på to måder: 1) at du gerne vil have hjælp til, hvordan du kan få mere pik, og 2) at du gerne vil have hjælp til at finde ud af, hvad du kan gøre ved, at du har så stor lyst til mere sex. For mig lægger de to måder at forstå dit spørgsmål på op til forskellige svar. Og da jeg er i tvivl om, hvordan jeg skal forstå det, har jeg valgt at svare på begge dele.
Hvordan kan jeg få mere pik?
Det er svært for mig at sige, hvad du præcist kan gøre for at få mere pik. Hvis du har en kæreste, tænker jeg, at det vil være oplagt at tale med ham om din sexlyst. Men hvis du ikke har en kæreste, kan det naturligvis være svært. Så kan det være, at det vil være bedre at se, om du kan finde noget sexlegetøj eller andre måder at onanere på, som du kan bruge til at tilfredsstille dig selv. Du kan evt. læse mere om onani for piger her. Husk at bruge et kondom, hvis du onanerer med andre ting end sexlegetøj (som kan vaskes grundigt inden brug).
Når det så er sagt, handler en del af puberteten også om, at man lærer at styre sine lyster. I puberteten raser ens hormoner rundt i kroppen, mens man udvikler sig, og derfor oplever mange unge en øget sexlyst. Den øgede sexlyst hjælper os som mennesker til at udforske vores seksualitet og dermed med at udvikle vores seksuelle identitet. Det er altså helt naturligt og sundt at have en øget sexlyst i ungdommen. Men fordi man oplever en øget sexlyst, betyder det ikke, at man behøver reagere på den. I stedet handler det også om at lære, at man godt kan styre sine lyster og ikke altid behøver give efter for dem. Ligesom man som lille skulle lære, at man ikke behøver spise slik, hver gang man er lækkersulten. Derfor kan det måske være rart en gang imellem at tilsidesætte sin sexlyst, så man også får oplevelse af, at man selv kan kontrollere den.
Hvad kan jeg gøre ved min store sexlyst?
Nogle gange kan ens sexlyst komme til at fylde rigtigt meget. Og det kan faktisk komme til at fylde så meget, at det bliver forstyrrende for en selv. Det kan for eksempel være, hvis man føler, at man ikke kan tænke på andet end sex, eller hvis alt, hvad man kan tale med andre om, i en eller anden grad altid handler om sex. Eller det kan også være, at man bruger meget tid på at læse om sex m.v. på nettet. Det kan være rigtigt frustrerende, for så er der måske ikke tid eller plads i ens tanker til at lave de andre ting, man også gerne vil. Er det mon sådan, du har det?
Hvis det er sådan, du har det, kommer her nogle gode råd til, hvad du kan gøre. Det er vigtigt for mig at sige, at disse gode råd blot er forslag, og at det er helt op til dig selv, om det er nogle, du vil prøve af.
1. Du kan prøve at fylde din tid ud med andre ting, som ikke handler om sex.
Nogle ganger er det sådan, at når prøver at undgå at tænke på noget bestemt, så kan man komme til at tænke rigtigt meget på det - også selvom man faktisk prøver på at lade være. Det kan lyde lidt skørt, men jo mere man forsøger at lade være med at tænke på noget bestemt, jo mere kan det komme til at fylde i ens tanker. De tanker, man giver sin opmærksomhed, bliver som regel kun større. Og blot fordi en tanke dukker op i ens hoved, betyder det ikke, at man skal tænke den til ende. Derfor kan det være, at det vil være en god idé at prøve at aflede dine tanker ved at holde dig beskæftiget, så du kommer til at tænke på noget andet end sex. Det kan være ved at spille et godt spil, være sammen med venner, tegne, læse, se en film eller dyrke sport. Det skal være noget, du synes er sjovt. Når man laver noget, man synes er sjovt, kan man blive så optaget af det, at man faktisk helt glemmer alle de andre tanker, man havde. Og de tanker, vi ikke giver vores opmærksomhed, plejer at blive mindre og måske helt at forsvinde. Så det kan være, at du faktisk helt glemmer at tænke på sex. Og hvis du så kommer til at tænke på sex, så kan du prøve at sige til dig selv, at du skal vende tilbage til det, du var i gang med. Det er nemlig helt okay at tænke på sex - det skal bare ikke fylde så meget, at det forstyrrer én.
2. Du kan prøve at undersøge med dig selv, om der kan være bestemte årsager til, at du gerne vil have mere sex.
Hvis du har mod på det, kan du også prøve at undersøge, hvordan det kan være, at du tænker så meget på sex? For nogle mennesker har sex en særlig funktion eller betydning, som ikke kun handler om nydelse. Nogle mennesker opnår anerkendelse gennem sex, fordi de føler sig lækre eller værdsat, når andre har lyst til at have sex med dem. Nogle mennesker bruger også sex til glemme nogle af de ting, som de synes er svære. Når de bruger al deres tid og energi på sex, er der ikke plads til det, som er svært. Det kan også sagtens være, at der ikke rigtigt er nogen dybere grund til, at sex fylder så meget for dig, andet end at det føles dejligt. Men hvis det er noget af det førstnævnte, som er på spil, kan det måske hjælpe dig til at finde ud af, hvordan du kan løse dit problem.
3. Du kan prøve at tale med nogen om din sexlyst.
Det kan også være rart at tale med nogen om det, der fylder for en. Når man får sat ord på sine tanker og følelser, vil man ofte opleve, at det bliver mindre, fordi de bliver mere håndgribelige. Tanker og bekymringer har det nemlig med at vokse sig store i vores hoveder, når vi ikke får talt med andre om dem. Hvis du har mod på det, kan du prøve at tale med en ven/veninde, en ældre søskende, en forælder eller måske en sundhedsplejerske eller læge om, hvordan dine tanker forstyrrer dig, og om hvad du kan gøre for, at de kan komme til at fylde mindre.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar. Jeg sender masser af god energi i din retning!
De bedste hilsner
Marie