Jeg hader mit liv
brevkassespørgsmål af
Isabella
12 år
Jeg hader mit liv Fordi min mor bestemme alt i mit live jeg må ikke gå udenfor jeg må ikke gør noget selv og min mor kalder mig skat hele tider og jeg hader den men tør bare ikke siger den fordi så slå hun mig og spark men jeg tænk på at løbe hjemmefra hele tider og vil gør den om 3 dage fordi jeg bare vil væk for mit lort live men er den normal at min mor bestemme alt i mit live

Svar:
Kære 12 årige pige
Mange tak fordi du skriver til Cyberhus!
Du skriver at du vil løbe hjemmefra om 3 dage, pga forskellige ting du oplever hjemme hos din mor.
Det lyder til at være super svært at være dig.
Jeg tænker dog ikke det er en god løsning at løbe hjemmefra. Særligt grundet din alder, og gad vide om du har en plan for hvor du vil tage hen?
Derfor vil jeg hellere prøve at hjælpe dig til, hvordan du kan få talt med nogle af de voksne der er omkring dig.
Har du en enkelt voksen et eller andet sted, som du er tryg ved?
Det kan fx være en fra din familie, eller lærer eller din læge.
Det er sådan, hvis du fortæller fx din lærer, at du bliver slået derhjemme, så har din lærer pligt til at kontakte din kommune, som så vil komme ud og tale med dig. Herfra vil de tage stilling til, hvad der skal ske.
De vil samtidig tage hjem til din mor og tale med hende om det du fortæller.
Det er super vigtigt at du ikke går alene rundt med de ting du gør! Det er alt for meget at gå rundt med som 12 årig.
Hvis du ikke har mod på at tale med din lærer, er der nogle andre muligheder for hvordan du kan få hjælp.
Den ene er at du sender en sms til Cyberhus sms rådgivning. Her kan rådgiverne hjælpe dig mere ved at spørge ind og evt se om i sammen skal lave en underretning til kommunen.
En anden mulighed er at du skriver til børnetelefonen, som har mulighed for at give dig en bisidder, som kan mødes med dig meget hurtigt, og hjælpe med at kontakte kommunen sammen med dig og være med til møde med dem.
Det er under ingen omstændigheder ok at din mor slår dig, lige meget hvad. Det er forbudt i Danmark at slå sine børn. Derfor er det super godt at du tør sige det højt her til os, og jeg håber virkelig at du vil have mod til at gøre en af de ting jeg har fortalt dig om, så du hurtigst muligt kan få hjælp. At løbe hjemmefra vil ikke være den bedste løsning, når du ikke har et sted at gå hen.
Jeg håber du får fortalt det til en voksen når du kommer i skole igen eller skriver til Cyberhus eller Børnetelefonen!