Kontaktlærer tavshedspligt?
brevkassespørgsmål af
Liva
14 år
Hejsa! Min roomie på den efterskole jeg går på har nogle problemer mentalt.. Vores forstander er fornyelig død og hans kone var hendes egentlige trivselslærer, trivselsgruppen blev så det op til resten af de forskellige trivselsgrupper i klassen. Her har hun haft faste sammentaler med hendes nye trivselslærer men han var kun vikar for en som var på barsel, hun er nu kommet tilbage og skal først til at lære os at kende. Idag har min roomie så været til sammentale med vikartrivselselæren hvor den nye trivselslærer så har fået lov til at være med. Min roomie kom så grædende på til mig efter sammentalen og sagde at nu viste den nye lære det hele og at hun havde planer om at kontakte hjemmet, men det havde min roomie ikke givet lov til fordi hun ville ikke have at hendes forælde viste det det fordi de i forvejen var på vej til muligvis skilsmisse og det ville bare gøre det hele være. Jeg var helt i chok og tænke på om ens kontaktlærer overhovedet havde ret til at kontakte hjemmet hvis ikke eleven har givet lov. Det skal lige siges at min roomie er virkelig ked af det Iver det og at den nye kontaktlærer næsten havde tvunget alt hvad hun havde sagt ud af hende. Syntes ikke det er Ok og vil bare gerne høre om hun overhovedet har ret til at gøre sådan noget uden lov fra eleven?

Svar:
Hej Liva
Tak for dit brevkassespørgsmål. Du skriver herind på vegne af din roomie, og det, tænker jeg, vidner om, hvor omsorgsfuld en veninde du er. Din roomie er heldig at have sådan en som dig i sit liv.
Det lyder som en rigtigt træls oplevelse, din roomie har haft. Og du spørger, om kontaktlæreren overhovedet har ret til at kontakte din roomies forældre uden at have fået lov af din roomie. Da jeg ikke kender til din roomies konkrete sag, kan jeg kun give dig et generelt svar - så der kan selvfølgelig være nuancer i din roomies sag, som fører til, at man har gjort undtagelser.
Men det er sådan, at når man arbejder med børn og unge under 18 år, har man det, der hedder skærpet underretningspligt. Det betyder, at hvis man som fx kontaktlærer bliver vidende om noget, som gør en bekymret for den unge, så har man pligt til at kontakte forældre og lave en underretning til kommunen om det. Det er også sådan, at den skærpede underretningspligt trumfer tavshedspligten. Det vil sige, at kontaktlæreren godt må bryde sin tavshedspligt og fortælle de ting videre, som din roomie har fortalt, til fx forældre eller kommune, hvis kontaktlæreren er meget bekymret for din roomie. Så rent lovmæssigt har din kontaktlærer som udgangspunkt ret til at gøre, som hun har gjort. Når det så er sagt, vil man som regel altid forsøge at tale det igennem med den unge, inden der laves en underretning, så man sikrer, at den unge er med på det og ved, hvad der kommer til at ske. Det betyder dog ikke, at den unge altid vil være enig i, at en underretning er nødvendig, og der bliver man nødt til at stole på, at den voksne ved, hvad der er bedst at gøre - også selvom det er svært at være i lige nu.
Det lyder som om, at din roomie forsøger at passe på sin familie, når hun ikke vil stresse sine forældre med sine egne problemer. Men jeg tænker også, at det er et meget stort ansvar, din roomie tager på sig - og et ansvar, som er hendes forældres. Du skriver også, at hendes forældre er tæt på skilsmisse, og at det nu kun vil blive værre. Det vil altid være svært at opleve sine forældre gå fra hinanden. Men det vil også være svært at blive ved med at leve med samboende forældre, som måske ikke længere elsker hinanden og er ulykkelige. Selvom det på kort sigt gør rigtigt ondt og er svært at vænne sig til, så kan det være, at det på længere sigt er det helt rigtige, så begge forældre kan blive glade igen og være der for deres børn. Hvis din veninde har brug for nogen at skrive med, må du meget gerne give hende vores telefonnummer 25 80 60 60 og opfordre hende til at sende os en SMS.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar. Jeg sender en kæmpe krammer i både din og din roomies retning.
De bedste hilsner
Marie