Er mine bryster anderledes?
brevkassespørgsmål af
Den bekymrede
13 år
Jeg er ved at være ret udviklet og det er mine veninder også. Men jeg synes ikke mine bryster er helt som mine veninders. Deres niples bliver nemt stive, fx når de fryser eller er ophidsede eller noget men mine reagerer ikke rigtigt. Mine veninder har også mere følelse, altså sexuel følelse eller hvad man skal sige, i deres bryster end jeg har. Det gør mig lidt ked af det og får mig til at føle mig anderledes. Kan jeg gøre noget?

Svar:
Kære søde du.
Først og fremmeste, så er det helt normalt at sammenligne sig selv med sine veninder, især når kroppen er under udvikler, men det er stadig vigtigt at forstå, at bryster og brystvorter kan være meget forskellige fra person til person, uden at det betyder, der er noget galt med dig.
Jeg vil prøve at liste nogle forskellige ting, der kan forklare forskellen:
Variation af følsomhed: Nerverne i brysterne udvikler sig forskelligt, og nogle har bare mindre eller mere følsomhed end andre. Det kan ændre sig over tid, men selv hvis det ikke gør er det helt normalt og okay.
Brystvortereaktion (når nippels bliver stive): Hvor meget brystvorten reagerer på kulde, berøring eller ophidselse er, som det er med følsomhed af nerverne, meget genetisk og individuelt. Nogle reagerer næsten ikke, og det er også helt normalt.
Pubertetstempoet er ikke ens for alle: Kroppen i puberteten er også en individuel udvikling. Det kan være, at din følsomhed eller brysternes udseende ændrer sig senere, du jo tros alt kun 13, så meget kan nå at ske endnu.
Ingen “rigtig” eller “forkert” måde at være på: Mange kvinder har meget forskellige grader af følsomhed i kroppen, og det siger intet om din seksualitet, hvor pæn du er, eller om noget er “forkert”.
Der er ikke noget, du behøver at gøre, og der er ikke en “træning” eller øvelse, der ændrer på følsomhed eller brystvorternes reaktion. Det vigtigste her er at huske på, at det er normalt at være forskellig, og du behøver ikke være bekymret.
Hvis det fylder meget følelsesmæssigt, kan det måske hjælpe at tale med en veninde du er særlig tæt med, din mor eller et andet kvindeligt familiemedlem, bare for at få ro i sindet, og det er jo altid rart at have nogen tæt på at snakke med. Du skal bare ikke gå alene med det, hvis det fylder for meget, så er det bedst du rækker ud til en tæt på dig selvom det måske kan være grænseoverskridende, men høre andres perspektiv kan måske give lidt ro i maven.
Med venlig hilsen Kylie.