Hvordan skal jeg sige det
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Jeg er en dreng på 13 år som er blevet forelsket i en pige fra min klasse. Vi har det rigtig sjovt sammen og det kunne også virke som om at hun godt kunne lide mig, men jeg ved ikke hvordan jeg skal sige det.

Svar:
Hej du
Det lyder rigtigt dejligt, at du er blevet forelsket i en fra din klasse. At være forelsket er en rar følelse, selvom man også kan blive forvirret over, hvad man lige skal gøre ved det. Der findes rigtigt mange måder, man kan fortælle nogen, at man er forelsket i dem, og i sidste ende handler det om, hvad du selv har lyst til at gøre. Jeg har samlet nogle gode råd, som du kan overveje at gøre brug af - men det er helt op til dig, hvad du vælger at gøre.
Jeg tænker først og fremmest, at det kunne være helt oplagt at fortælle hende om det, en dag hvor I laver noget sjovt sammen. Du kan for eksempel fortælle hende om nogle af de ting, du godt kan lide ved hende, og så spørge hende om, om hun har det på samme måde med dig. Det kan give dig en idé om, om hun måske også er forelsket i dig. Og hvis I finder ud af, at I er forelskede i hinanden, kan det være, at I skal være kærester?
Det kan også være, at du måske har det bedst med at fortælle hende, at du er forelsket, en dag hvor I er alene. Det kan nemlig føles ret nervepirrende at snakke med en, man godt kan lide, hvis der er andre, som kigger på. Det kan være, at I kan gå en tur sammen, se en film eller spille et spil, hvor I er alene, og så kan du prøve at fortælle hende om, hvordan du har det med hende.
Der er også den mulighed, at du fortæller hende om det på en besked, hvis I for eksempel skriver meget sammen på Snapchat, Instagram eller Messenger. Det kan være lidt mindre skræmmende for dig, hvis du er meget nervøs for at snakke med hende om det. Men hvis du har mod på at snakke med hende ansigt til ansigt, vil jeg helt klart anbefale dig at gøre det i stedet. Det kan nemlig godt føles lidt fladt og ikke særligt seriøst at fortælle om dybe følelser over besked.
Der er selvfølgelig også den mulighed, at hun ikke har det på samme måde som dig, og det kan være svært at få at vide. Men det er oftest rarest at være afklaret om, hvordan den anden person har det med en, så man ikke spilder for meget af sin tid med at gå og spekulere over det.
Jeg håber, du at kan bruge mit svar - og held og lykke med det hele!
De bedste hilsner
Marie