Menstruation i snart 3 ugee
brevkassespørgsmål af
Cirkeline
14 år
Hejsa
jeg er en 14-årlig pige, der snart har haft menstruation i tre uger, jeg fik min første menstration for snart lidt over 6måneder siden.
Det er ikke første gang jeg har haft en lang menstrations periode, nemlig min sidste menstrations periode varede lidt over 14-dage.
Hvad skal jeg gøre????

Svar:
Kære Cirkeline.
Tak for dit brev. Jeg kan godt forstå, at du måske er en smule bekymret og at du måske synes, at det er lidt træls med så lang en menstruationsperiode. Og jeg kan godt forstå, at du er i tvivl om, hvad du skal gøre.
Rigtig mange unge kvinder oplever altså, at deres menstruation kan være uregelmæssig, enten ved at den kommer oftere eller sjældnere end den normale cyklus på omkring 21-35 dage med en blødningslængde på 4 til 8 dage. Særligt er det naturligt i teenageårene, når man begynder at menstruere første gang. Det er altså helt normalt, at have uregelmæssige menstruationer de første år, hvor menstruationerne kan variere meget både i forhold til hvor længe blødningsperioden varer, og hvor ofte menstruationen kommer, altså hvor kort eller lang ens cyklusperiode er.
Det er altså helt naturligt, at menstruation er forskellig fra kvinde til kvinde. Nogle bløder lidt, nogle bløder i kort tid, mens andre bløder meget, og nogle bløder længe. Det afhænger rigtig meget af hormonerne i kroppen, og derfor kan ens menstruation godt ændre sig lidt eller blive uregelmæssig. Med tiden skal menstruationerne gerne blive mere regelmæssige, men der er meget som kan have indvirkning på menstruationerne, blandt andet hvis man træner for lidt eller for meget, pludselig tager på eller taber sig i vægt, eller hvis der sker ændringer i ens livssituation og man for eksempel føler sig stresset eller trist.
Jeg kan desværre ikke med 100% sikkerhed sige, hvorfor din menstruation var så lang sidste gang og denne her gang, men som sagt er menstruation forskellig fra kvinde til kvinde. Det er ikke farligt at have uregelmæssige menstruationer, og det er meget almindeligt at have i de første par år efter, at man har fået sin første menstruation. Men hvis du bløder i mere end 14 dage, eller hvis du fremover bliver ved med at bløde meget længe hver gang du har menstruation, så tænker jeg, at det er en god idé at få en snak med din læge om det, og få undersøgt om der er en underliggende årsag til dine lange menstruationsperioder. Det kan din læge snakke med dig om, eller undersøge dig for, og så kan du forhåbentlig få svar på, hvad det handler om, og forhåbentlig kan det lette på tankerne og bekymringerne omkring det.
Jeg kan godt forstå, hvis du måske er lidt nervøs eller utryg på grund af dine lange menstruationsperioder. Så jeg vil også råde dig til, at tale med nogen om det. Du kan for eksempel snakke med din mor, et andet familiemedlem eller en venindes mor og spørge dem til råds.
Jeg håber, at det var svar på dit spørgsmål.
Venlige hilsner fra
Laura.