Jeg er ikke udviklet men føler mig klar
brevkassespørgsmål af
Sigrid
15 år
Jeg synes selv jeg er ret moden. Jeg klarer mig godt i skolen og har fritidsjob og alting. Mit problem er at jeg ikke er ret udviklet. Jeg har et ret barnligt ansigt og har ikke rigtig hverken bryster eller røv endnu. Jeg ligner nok nærmest en på 12-13 år. Men jeg har en sød kæreste som jeg elsker vildt meget, han bliver snart 17 og er supergod for mig. Han elsker mig højt selv om hans venner driller ham og kalder ham pedo fordi jeg ser så ung ud. Vi er kommet sammen længe og jeg føler mig klar til at være intim. Selvom jeg ikke er udviklet føler jeg min krop er klar til at tage imod ham. Vil det være mærkeligt at mist sin mødom når man ligner en på 12-13? Jeg har lyst og er klar og har læst meget om det så jeg føler mig klar. Men er det forkert når jeg ingen former har?

Svar:
Kære dig,
Jeg kan godt høre, at du har tænkt meget over det her, og at du både føler dig moden og har styr på mange ting i dit liv. Det er virkelig en styrke, at du kan mærke dine egne følelser og tør sætte ord på dem.
Du skriver, at du ligner en på 12–13. Det er ikke forkert – tværtimod er det helt normalt, at kroppen udvikler sig i forskelligt tempo. Nogle får former tidligt, andre senere. Det siger ikke noget om, hvor “klar” man er som menneske. Du er stadig dig, med alt hvad du føler, tænker og drømmer om, uanset om du ligner 13 eller 18.
Når det kommer til sex, er det vigtigt at huske, at det ikke kun handler om lyst, men også om tid, tryghed og rammer. Selvom du er 15 år, handler det stadig om, at både krop og sind skal være helt klar, og at I begge skal kunne være i det og føle jer helt trygge.
Jeg kan mærke, du elsker din kæreste, og det lyder som om, han også elsker dig for den, du er. Det er et rigtig godt udgangspunkt. Prøv at tale åbent med ham om dine tanker – både om lysten og om tvivlen. I kan finde mange måder at være tæt på hinanden på, som ikke behøver at være samleje lige nu, hvis I bliver enige om, at det er bedst. Hvis I bliver enige om, at I er klar, så er det også helt okay, selvom kroppen ikke ligner de fleste andre 15-åriges.
Du er ikke bagud. Du er præcis, hvor du skal være, og din krop udvikler sig i sit eget tempo. At tage den tid, du har brug for, er en måde at passe på både dig selv og jeres forhold.
Mvh
Camilla