Tror jeg måske er gravid
brevkassespørgsmål af
:p
18 år
Hej. Jeg er bange for at mig og min kæreste måske har dumme sig lidt jeg have ægløsning for noget tid siden og de seneste par dage har jeg fået lidt ondt i det nedsete af maven og fået meget ømme brystvorder og lidt hævet bryster, jeg er bange for at mig og min kæreste måske skal være forældre men jeg er ikke klar over om jeg kan tage en test nu her eller om det er fortidliget da der stadig er noget tid i nu til at jeg skal have menstruaton.
jeg er også bange for vis jeg er om jeg så stadig har min kæreste da han siger at han ikke er klar til børn i nu. Han siger at han måske vil om 3 år eller mere.
jeg plarer ikke at få ømme brystvorder op til min menstruaon, jeg er på det sidste blevet lidt mere følsom overfor nogle ting med mit hurmør.
mig og min kæreste have helt ubeskytte samleg et par dage for jeg skulle have ægløsning. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre især når min kæreste viste at chancen var stor. Plz hjælp mig

Svar:
Hej dig.
Jeg kan godt forstå, at det er noget som fylder rigtig meget hos dig. En mistanke om en mulig gravidlitet, kan påvirke ens krop meget, faktisk så meget at kroppen begynder at vise tegn på, at man er gravid uden at være det. De typiske tegn vil bl.a. være ømme bryster som du selv beskriver, oppustethed, at man bløder mindre eller at ens menstruation helt udebliver. Derfor vil jeg anbefale, at du tager en test. Mest så du kan få lettet dine tanker og få afklaring på dine tanker. Det er ikke unormalt, at din menstuation vil komme efterfølgende, hvis det viser sig, at du ikke er gravid.
En graviditetstest kan først tages samme dag, som du skulle have haft din menstruation. Allerhelst dagen efter. Hvis dine menstruationer ikke er regelmæssige eller du ikke kan huske, hvornår du skal have menstruation, kan du tage graviditetstesten tre uger efter det ubeskyttede samleje.
Hvis du skulle stå i den sitution, at du/I er gravide, er der desværre ikke andet for end, at dig og dine kæreste må sætte jer ned og tale om det og finde en løsning, som passer til jer. Det kan godt være det er en samtale i må tage over flere gange og det kan også ske, at det I ændre mening flere gange, før I træffer den endelig beslutning. En gravidlitet vender op og ned på ens liv og derfor er der mange tanker og følelser forbundet med den beslutning. Husk at lige så nervøs som du er ved tanken, vil det sikkert også komme som et chok for din kæreste. Det lyder ikke til du har fortalt det til din kæreste, og derfor vil det være helt ny information for din kæreste, hvor du derimod har haft tid til at gøre dig nogle tanker om hele jeres situation.
Jeg håber du kan bruge mit svar
Venlig hilen
Anja fra Cyberhus