Forgiftning
brevkassespørgsmål af
Ellen
17 år
Hej læger Jeg har drukket 8-9 genstande en aften og fik det virkelig dårligt. Har ikke drukket så mange gange men det var måske kun 2 genstande mere end jeg plejer og jeg blev virkelig dårlig. Kan man godt få alkoholforgiftning af så lidt?

Svar:
Hejsa
Man kan sagtens få det dårligt af 8-9 genstande. Det afhænger jo også af, hvor hurtigt de er indtaget, hvad man laver imens og hvad man har spist.
De to ekstra genstande svarer jo til en øgning på 20-30%.
Men det lyder som om, at du lige har fået mere end den kunne nå at omsætte.
Alkohol er jo egentligt aldrig sundt og altid lidt giftigt for kroppen, ved en forgiftning er der jo for det meste mange opkastninger og indimellem bevidsthedstab.
Unge der bliver indbragt med alkohol forgiftning på hospitalet er som oftest bevidstløse - de har der i svær grad.
Så man kan nok kalde dit tilfælde for en mild alkoholforgiftning (hvis du ikke var bevidstløs).
Med venlig hilsen Eva