Mig og Min kæreste

brevkassespørgsmål

Mig og Min kæreste

brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Oprettet 10 måneder 3 uger siden

Hej Cyberhus, Det fordi mig og min kæreste (vi har været kærester i 4 måneder og vi elsker begge to hinanden) er begyndt at interessere os for sex, vi har tænkt os at gøre det når vi for chancen. Vil bare genre høre om der er nogle ting man skal vide inden man gør det for første gang - Hilsen 13 årig dreng

Svar:

Hej med dig

Det er godt at høre, at du har en kæreste, som du elsker og som elsker dig.

At I har holdt sammen i 4 måneder er sejt gået og jeg kan godt forstå at der er kommet en lyst til at have sex. I Danmark er det blevet bestemt, at der er en seksuel lavalder. Den er lavet for at passe på børn under 15, som ikke er klar til sex. Sådan at voksne ikke kan misbruge børn under 15.

Loven siger ikke noget om, hvor gammel man skal være for at have sex, så det er okay at to 13 årige har sex. Det aller aller vigtigste er, at man føler sig klar. Så er det ikke vigtigt, om man er 13 eller 20, bare man kan sige, at man er klar. I Danmark er langt de fleste unge 15-16 år når de har sex første gang.

Du skriver, at I føler lysten til at springe i ud i det. Det kan være godt at have fokus på nogle af de her ting, inden eller imens: Snak med hinanden om, hvad I har lyst til og ikke lyst til. Det kan være godt at vide. Skab gerne en hyggelig og tryg stemning. Hvad I synes er hyggeligt. Det er en god ting, at I er trygge ved og glade for hinanden.

Et forspil med berøring og kys kan være et godt sted at starte. Husk beskyttelse. Og køb evt en glidecreme i samme omgang. Det gør mindre ondt på pigen, hvis hendes skede er våd.

Husk at det er okay at det ikke er perfekt. Det er noget, man lærer løbende. Og den første gang er ikke lige godt for alle. Sig fra, hvis en af jer fortryder. Det er fuldstændig okay og helt normalt at man kan skifte mening. Også selvom man er gået igang.

Jeg håber, det gav dig lidt svar på nogle af dine tanker.

De bedste hilsner Mai

Mais billede
Mai har svaret på dette spørgsmål