Jeg er forelsket i min ven

brevkassespørgsmål

Jeg er forelsket i min ven

brevkassespørgsmål af
Emma
15 år
Oprettet 4 måneder 4 dage siden

Jeg har været venner med den her dreng i næsten et år nu, og vores venskab er hurtigt blevet meget intenst. Intenst i den forstand, at vi snakker åbent om ting som vores mentale helbrede og endda onani. Jeg havde ikke tænkt, at man kunne snakke om sådan nogle ting så åbent med sine venner, for det har jeg ellers aldrig gjort. Vi har haft de dybeste samtaler og vi bakker hinanden op på en måde, som fik mig til at tænke, at vi havde noget mere end venskab. Så begyndte han at snakke om, at han kunne lide en pige, og på det tidspunkt var jeg allerede ret forelsket i ham. Jeg lod bare som ingenting og gav ham gode råd. Siden har jeg prøvet kun at se ham som en ven. Jeg vil ikke ødelægge vores venskab. Men idag fortalte han mig, at ham og pigen har haft sex. Det gjorde ret ondt. Jeg ved ikke, om jeg kan blive ved med at være venner med ham, for mine følelser vil ikke gå væk. Jeg har prøvet at lade som ingenting. På den anden side, ved jeg heller ikke om jeg skal sige det til ham, men som sagt vil jeg ikke ødelægge vores venskab.

Svar:

Hej du

Kærlighed er ikke nemt. Det er der så mange, der vil være enige i. Det kan så nemt gå op og ned og der kan pludselig komme ting, man skal forholde sig til. Som fx de følelser, du har fået for din ven. Hvis der er noget, der bare er umuligt, så er det at styre vores følelser. De lever deres eget liv og det er ikke altid lige praktisk. Det er jo dejligt nok, når de er gengældte, men kan gøre så ondt i hjertet, hvis ikke de er. Og det er sådan, det lyder som om, du har det lige nu. Det er en af de største følelsesmæssige mavepuster, der findes omkring det med kærlighed.

Til dine tanker har jeg selv nogle tanker tilbage til dig. Og jeg har egentlig tre bud på, hvad du kan gøre. Så du kan læse med og overveje, hvad du kan se dig selv i.

Måske har du lyst til at blive ved med at være venner med ham, hvilket du sagtens kan prøve af. I så fald, så kan følelser godt gå i sig selv igen, efter et stykke tid. Du kan ikke styre at følelserne kommer, men du kan beslutte dig for at du ikke vil handle på dem. Det kræver måske lidt tålmodighed, før det bliver bedre, men det kan godt lykkes.

Måske kan du mærke, at det gør for ondt at være venner lige nu, og det er også helt okay. Du kan måske have brug fir at trække dig lidt, så du nemmere kan koncentrere dig om at komme over følelserne, uden at blive mindet om dem, han dater. Hvis det er den vej du vælger at gå nu, kan I måske godt finde tilbage til et venskab igen senere, selvom du trækker dig lige nu, for at passe på dig selv.

Du kan også vælge at fortælle din ven om dine følelser og se, om han måske har det på samme måde. Det kræver en modig samtale, som du sikkert skal tage dig sammen til, for det er selvfølgelig sårbart at skulle være så ærlig. Selvom han er sammen med en anden kan han sagtens have følelser for dig, som han bare ikke tør give udtryk for, før han ved hvad du føler.

Det kan godt være træls at få flere valgmuligheder og ikke bare én. Og måske er det svært for dig at vurdere, hvad der vil være bedst for dig. Og det kan det virkelig også være, nogle gange. Et råd kan være at skrive en liste med ‘fordele og ulemper til alle mulighederne.

Om du gør det ene eller andet eller tredje, så håber jeg, du kommer godt igennem det. Og jeg sender dig de bedste tanker.

Mai

Mais billede
Mai har svaret på dette spørgsmål