Jalousi

brevkassespørgsmål

Jalousi

brevkassespørgsmål af
Sofie
19 år
Oprettet 4 år 3 måneder siden

Hej Jeg er en pige på 19 år, som har en kæreste som også er 19. Vi kom sammen tilbage i december 2018, og flyttede allerede sammen få måneder efter i maj. Vi har sædvanlige og typiske kæreste skænderier. Men på det sidste har jeg været meget ked af det og blevet sur over ingenting. Jeg kan ikke klare tanken om at han tager i byen uden mig eller andre steder hen, da jeg er bange for han er sammen med andre piger. Det gør mig rigtig sur, for inderst inde ved jeg godt han ikke kunne finde på det, men alligevel kommer den der tanke op med ''hvad nu hvis''. Jeg tror jalousien skyldes mit eget selvværd, at jeg bliver jaloux over at der er piger, som han synes er kønnere end mig. Det er blevet så slemt, at jeg ikke engang kan rulle min instagram igennem, uden at blive sur eller ked af det, hvis jeg ser en anden pige, som jeg synes er køn. Jeg ved at hans type er en lille petit pige, med en stram røv og små bryster. Jeg er selv meget lille, men små bryster har jeg ikke... Ligesiden jeg fik det af vide, har jeg hadet mine bryster, jeg har kunne stå og kigge på dem i spejlet og begynde at græde, over tanken om at de ikke er gode nok. Der er sket rigtig meget med min krop i det år jeg har været sammen med ham, blandt andet har jeg fået en del strækmærker omkring lår og baller.. fordi jeg jo får de kvindelige former. Det har gjort mig meget usikker, da jeg før i tiden egentlig elskede min krop og var glad for at vise den frem i blandt andet bikini. - Nu frygter jeg bare sommeren, når jeg skal vise hud. Jeg ved ikke om man kan gøre noget ved jalousien - jeg er bare bange for det i sidste ende ødelægger vores forhold..

Svar:

Hej Sofie

Tak for dit brev. Jeg synes, det er rigtig godt, at du skriver herind med dit problem. Du skal vide, at du ikke er alene, fordi jalousi og selvværd er noget, som mange døjer med.

Når jeg læser dit brev, lægger jeg især mærke til, at dine negative tanker fylder rigtig meget for dig, og at de også overvinder de positive tanker. Du skriver for eksempel, at du inderst inde godt ved, at din kæreste ikke kunne finde på at være sammen med andre piger. Men at dine tanker om, at han synes, nogle andre piger er kønnere end dig, alligevel går ind og tager over. Det lyder rigtig ubehageligt for dig. Især, når du også fortæller, at du ikke længere kan se på instagram eller i spejlet uden at blive sur eller ked af det.

Jeg vil gerne fortælle dig, at mange, som er i forhold, oplever at de føler et pres til at leve op til, hvad ens partner synes er attraktivt. Det kan være et stort pres at skulle leve op til, fordi det er et ideal - dvs. det ikke er muligt for alle at opnå. Det, som jeg især synes er værd at huske på i din situation, er at din kæreste har valgt dig og fortsat vælger dig. Hvis han en dag vælger dig fra på grund af dit udseende, kan man sige, at han måske alligevel ikke var manden i dit liv. For udseende er en del af pakken, men det er ikke hele pakken. Du har en personlighed og et indhold, som han meget gerne skulle sætte ligeså meget (hvis ikke mere) værdi i som udseendet.

Jeg synes, det er rart at høre, at du tidligere har elsket din krop og har været glad for at vise den frem. Men trist, at du ikke længere har det sådan. Jeg bliver nysgerrig på, hvordan og hvornår det skift skete? Hvis det først er kommet efter, du har fået at vide, hvad din kærestes type er, synes jeg især det er en ærgerlig udvikling. Fordi alle har forskellige præferencer. Hvis du i stedet havde haft en anden kæreste, der godt kunne lide store bryster, havde du måske følt, at dine bryster var for små. Derfor kan det være rigtig problematisk at vurdere sit selvbillede ud fra ens kærestes præferencer. Mit råd til dig er derfor, at du skal forsøge at øve dig i at vurdere dit selvbillede ud fra dine egne præferencer. Hvad synes du egentlig selv om din krop? Hvis du mærker efter, holder du måske ligeså meget af den, som du gjorde før i tiden. For det er da mega smukt at have kvindelige former! Det er der mange, som drømmer om at have. Og strækmærker er noget næsten alle os kvinder får i løbet af vores liv, fordi vores kroppe forandrer sig så fantastisk meget. Det er kun naturligt!

Du skriver til sidst, at du ikke ved, om man kan gøre noget ved jalousi. Det mener jeg godt, at man kan. Som du selv skriver, så lyder det som om, at din jalousi skyldes dit selvværd, og det kan man forbedre på en række måder. Dog kræver det tid og hårdt arbejde at forbedre ens selvværd, men det er noget, du vil få gavn af resten af dit liv, så på den måde er det en rigtig god investering i dig selv. Som startskud på din rejse til bedre selvværd, kunne du vende tilbage til instagram på en ny og sundere måde. Det kan du gøre ved at gennemgå dem, som du følger. Hvis man følger modeller, influencere eller bekendte, som fremstiller deres liv som 'perfekt' på instagram, kan man nemt blive fanget af utilfredsheden med sit eget liv. Følger man i stedet kropspositive (body positive) profiler, kan man få et hel andet og sundere syn på sit eget udseende. Det er en lille ændring, som kan gøre en stor forskel, når man bruger de sociale medier. Et andet råd er, at at tale pænt til dig selv. Ved at tale pænt til sig selv, får man gradvist de negative tanker til at fylde mindre. Selvom det kan virke fjollet og påtaget, kan du kigge dig selv i spejlet én gang om dagen og give dig selv en kompliment. Du skal forsøge så godt som muligt at være oprigtig og forsøge at komplimentere forskellige sider af dig selv, fx både dine sociale evner, din humor og selvfølgelig din smukkke krop. Slutteligt vil jeg råde dig til at dyrke dine gode vaner. Spis noget sundt og godt mad, dyrk let motion og plej dine venskaber. Jo mere godt, du gør for dig selv, jo mere værdi vil du lægge i dig selv.

Så for lige at opsummere - du kan forbedre dit selvværd ved at 1) rydde ud i dem, du følger på instagram, 2) tale pænt til dig selv og 3) dyrke dig selv og dine gode vaner. Og hvis du får styrket dit selvværd, håber jeg, du vil opleve, at jalousien træder i baggrunden. Fordi når man har det godt i sig selv, har man mindre behov for at spejle sig i andre eller bekymre sig, når kæresten tager i byen. Mens du arbejder på dit selvværd, kan du tænke over, om du har lyst til at fortælle din kæreste, at du kæmper med jalousi og dit selvbillede. På den måde kan han eventuelt hjælpe dig ved at støtte op omkring din rejse mod bedre selvværd. Og han kan måske tale med dig om, hvorfor han netop har valgt dig som kæreste og alt det gode, som du indeholder.

Jeg ønsker dig alt det bedste og håber, du kunne bruge mit svar.

Knus fra Karoline

KarolineSs billede
Karoline fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål