Kan man blive gravid?
brevkassespørgsmål af
anonymt
15 år
Hejsa. Jeg var sammen med min kæreste igår, hvor vi var i bad og blev lidt tætte. (ikke sex) Det ender så med at han kommer sådan op af min mave agtigt og efter glider det sådan lidt ned af min mave og ned mod min tissekone - (for at det lyder passende) Så mit spørgsmål er egentlig bare om der kan være nogen chance for at det er røget ind til min skede - kunne nemlig ik mærke om det gjorde, og er der nogen chance for graviditet hvis det røg ind Tak for hjælp.

Svar:
Hej med dig
Det er et godt spørgsmål, og det er godt, du skriver, når du er bekymret. Måske har du allerede fået din menstruation og fået ro i maven igen? Uanset håber jeg, mit svar kan hjælpe dig lidt.
For at blive gravid, skal man have samleje, dvs. at penis trænger ind i skeden. I de fleste tilfælde vil det føre til, at manden har udløsning.
Du spørger, om der er nogen risiko for, at din kærestes sæd er røget ind i din skede og gjort dig gravid. Ud fra det du beskriver, vil jeg mene, at det er meget usandsynligt, at du er blevet gravid. Din kæreste kommer på din mave, imens I er i bad. Han har altså ikke fået udløsning, imens penis var i din skede.
Der er en stor sandsynlighed for, at din kærestes sæd er blevet vasket af dig, imens du stod i badet. Hvis sæden alligevel skulle være kommet ned mon dit underliv, kan det ikke være kommet op gennem din skede. Sæd kan nemlig ikke “kravle” på den måde.
Så jeg kan berolige dig med, at der er stor sandsynlighed for, at du ikke er gravid.
Hvis du stadig føler dig usikker og gerne vil være helt sikker, vil jeg anbefale dig at tage en graviditetstest.
Mange hilsner Matilde