Sidste skoledag

brevkassespørgsmål

Sidste skoledag

brevkassespørgsmål af
Alma
15 år
Oprettet 3 måneder 3 uger siden

Jeg har sidste skoledag i næste uge. Jeg glæder mig til det der kommer til at ske på skolen og til om aften hvor der er fest. Men jeg glæder mig virkelig ikke til at skulle i parken hvor alle der har sidste skoledag skal være, da jeg ikke har nogle at gå med overhovedet og har ikke nogle tætte venner fra andre skoler. Hvad gør jeg? Jeg skal bare lade vær med at tag til parken men så deltage i de to andre engagementer. Noget andet er at jeg aldrig har drukket alkohol før eller jeg har jo smagt på flere drinks osv men har aldrig drukket mere end bare et par enkelte drinks. Så jeg har aldrig prøvet at være fuld, og det har jeg heller ikke tænkt mig at blive. Men hvilket alkohol og hvor meget alkohol synes i så jeg skal tag med?

Svar:

Kære A

Mange tak for at åbne op og skrive ind. Jeg kan virkelig godt forstå, hvorfor du føler dig bekymret over din sidste skoledag, især når det kommer til arrangementet i "parken". Det kan føles overvældende at skulle deltage i sådan en begivenhed uden nogen at følges med. Det er vigtigt at huske, at mange andre også kan føle sig på samme måde, og du er ikke alene i dine følelser.

En mulighed er at overveje at række ud til dine klassekammerater eller andre elever på skolen for at se, om der er nogen, du kan mødes med. Måske er der nogen, der også er på udkig efter nogen at hænge ud med. Selvom det kan være skræmmende at række ud til folk, kan det også være en mulighed for at opbygge nye venskaber og forbindelser, som kunne vare ud over din tid på skolen.

Når det kommer til alkohol, er det helt i orden at vælge ikke at drikke eller at drikke moderat. Jeg er virkelig imponeret over, at du allerede har tænkt over dine grænser og besluttet dig for ikke at blive fuld. Det er vigtigt at huske, at du ikke behøver at drikke for at have det sjovt eller passe ind. Man kan sagtens have det mindst ligeså sjovt, selvom man ikke drikker sig fuld. Hvis du beslutter dig for at drikke, kan du overveje at holde dig til lettere drikkevarer som øl, cider eller drinks med lav alkoholprocent. Husk at lytte til din egen krop og dine grænser. Det vigtigste er, at du har det sjovt og føler dig tryg under arrangementet. Vi snakker faktisk ofte med unge der slet ikke har lyst til at drikke eller kun vil drikke meget lidt, så jeg ved at du heller ikke her er alene om at have det sådan. Måske mangler der bare en enkelt der tør sige det højt, så andre også tør?

Du spørger om du helt skal droppe det der sker i "parken" og så bare tage til de to andre arrangementer. Jeg kan ikke sige om det ville være det rigtige for dig at gøre, men jeg vil sige at det på ingen måder ville være forkert, hvis du beslutter dig for at fejre sidste skoledag på den måde. Igen er jeg sikker på at du ikke vil være den eneste der vælger det fra, og det vigtigste er at du gør det der er bedst for dig, og ikke det som andre måske forventer.

Det er helt normalt at føle sig nervøs eller usikker i disse situationer. Du er en fantastisk person, og du fortjener at have det sjovt og føle dig inkluderet på din sidste skoledag. Hvis du føler behov for at tale med nogen om dine bekymringer eller bare har brug for støtte, er du altid mere end velkommen til at skrive ind til vores SMS-chat. Måske kan du sammen med en rådgiver komme op med flere muligheder?

 Jeg håber virkelig, at din sidste skoledag bliver fyldt med gode minder og positive oplevelser. Hold hovedet højt, og husk at du er værdifuld og elsket.

De bedste hilsner
Kasper

cyberhuskaspers billede
Kasper fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål