Højde
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej, jeg er en pige på snart 14 år. Jeg er meget højere end alle min venner og det irritere mig rigtig meget. Jeg ef 173 cm, og jeg føler at jeg meget høj. Jeg er højere end min mor og er også den højeste i min klasse. Det er ret svært at være høj når man er en pige fordi at ens veninder er omkring 10-20 cm lavere end mig og næsten alle drenge er også lavere end mig. Jeg ville gerne gå til lægen med det, men det tror jeg ikke at mine forældre vil have. Jeg har haft min menstruation i snart 1 år men er vokset ca. 5 cm siden og bliver ved med at vokse.

Svar:
Kære dig.
Mange tak for dit brev. Jeg tror, at der er rigtig mange som kender følelsen af, at være utilfreds med et eller andet ved deres krop eller udseende. Og følelsen af, at være utilfreds med sin krop og sit udseende, fylder ekstra meget for de fleste, når man er i teenageårene. Når man er i teenageårene sker der nemlig en masse forandringer både med kroppen og udseendet, som måske kan gøre en usikker på sig selv, og det er helt normalt.
Men desværre kan man som regel ikke gøre noget ved de ting, som man er usikker på eller ikke bryder sig om ved sin krop, ligesom du har det med din højde. Ens højde er nemlig biologisk bestemt. Når det er sagt, så stopper du også med at vokse på et tidspunkt, og for piger er det ofte omkring de 17 år. Det betyder dog ikke, at du vil fortsætte med at vokse en hel masse mere indtil du bliver 17. Måske stopper din højde på de 173 cm, eller måske fortsætter du med at vokse nogle cm om året. Det er svært at sige med sikkerhed, og det er også umuligt at spå om, hvor længe du vil fortsætte med at vokse. I Danmark er kvinder i gennemsnit 167,2 cm høje, og du er derfor ikke så meget højere end gennemsnittet.
Jeg kan godt forstå, at din højde går dig på, når du sammenligner dig med dine venner, dine veninder, drengene fra din klasse og din mor, som du allesammen er højere end lige nu. Måske kan du prøve at tænke på, at det kun er lige nu, at det er sådan, og at det kun er lige nu, at du er højere end dine veninder, drengene og dem fra din klasse. Når man er i puberteten, vokser man nemlig i et forskelligt tempo. Nogle tager et spring og vokser mange cm i højden på kort tid, mens andre vokser et par cm i løbet af mange år. Det er også meget forskelligt, hvornår man stopper med at vokse, og derfor kan dine veninder, drengene og dem fra din klasse sagtens nå at blive højere end dig. Så det er ikke sikkert, at du vil blive ved med at være den højeste.
Du kan også prøve at blive venner med din højde og omfavne, at du lige nu er højere end dine veninder og venner. Der er nemlig også mange fordele ved at være høj, og mange synes, at det er rigtig smukt at være høj. Og der er sikkert også nogle ting, som måske ikke er helt så sjove, når man er højere end sine venner, men det er der også, hvis man er meget lav, meget tynd, meget tyk, har store fødder, små fødder osv. Man vil som regel altid kunne finde både gode og dårlige ting ved sig selv - og desværre kommer man rigtig ofte til at fokusere på de dårlige ting, og de ting man ikke kan lide ved sig selv. Og det er rigtig ærgerligt, fordi det virkelig kan gøre en ked af det.
En mulighed er også, at du i stedet prøver at fokusere på nogle af de ting ved dig selv som du godt kan lide, og som du er glad for. Det kan være at du har noget flot hår, nogle smukke øjne, nogle pæne hænder, er en god veninde, en sød datter eller hvad det nu kan være. Når du tænker over de ting som du godt kan lide ved dig selv, kan det være, at din højde kommer lidt i baggrunden.
Du kan også fortælle dine forældre, at du er ked at din højde. Du skriver, at du gerne vil tage til lægen. Som sagt er ens højde biologisk bestemt, og derfor er jeg ikke sikker på, at lægen kan hjælpe dig med din højde. Men hvis du har brug for at snakke med din læge om det, kan du sagtens bestille tid ved lægen. Du kan også prøve at snakke med dine veninder om, hvad de synes godt og dårligt om ved deres krop, og så selv dele hvordan du har det med din højde. Så er det er bare vigtigt, at I hjælper hinanden med også at se de gode ting ved hinanden! Ellers kan det nemt komme til at blive en snak om hvor øv alting kan være, og det hjælper ikke på humøret.
Jeg håber du kan bruge mit svar.
De bedste hilsner fra
Gro.