Fortrudt snaps

brevkassespørgsmål

Fortrudt snaps

brevkassespørgsmål af
Sille
14 år
Oprettet 2 måneder 2 uger siden

Hey. Jeg er en pige på 16 som har skrevet og snakket med en fyr i ca. et år som jeg har mødt i et spil. Vi skiftede efter nogle måneder over til snapchat hvor vi har skrevet sammen siden. Jeg har set ham og ved han er den han udgiver sig for, men alligevel har jeg fortrudt nogle snaps jeg har sendt til ham af mig selv. Det er ikke helt vildt frække billeder men alligevel har jeg det bare stramt med tanken om at han har dem. Jeg sendte dem som selfies på snapchat i håbet om at han kun skulle se dem den ene gang men ca. 5-6 gange har han taget screenshots. Jeg har bedt ham om at slette dem men det vil han ikke. Hvad kan jeg gøre? Jeg tænker ikke han har gjort noget ulovligt da jeg jo har sendt billederne frivilligt... Vh. Sille

Svar:

Kære Sille.

Jeg kan godt forstå, at det er en ubehagelig situation at stå i. Mange har stået i samme situation som dig, hvor man møder en sød person, man lærer hinanden at kende og bliver tryg ved hinanden, og så deler man nogle ting med hinanden, som man desværre senere fortryder. Det kan være svært i øjeblikket man sender noget privat at vide, at man fortryder det senere, fordi man er i øjeblikket med den person, og måske har det virket trygt og spændende at dele nogle billeder fx med hinanden. Det kan være godt at huske på, når man, som du, nu står i en situation, hvor du fortryder at have sendt billederne, når han tager screenshots og ikke vil slette dem. Det kan jeg godt forstå gør dig utryg.

Det er vigtigt, at du ved, at du er i din gode ret til at bede ham om at slette billederne. Det skal han gøre, når du beder om det, uanset hvad der er på billederne. Du har ikke gjort noget forkert - det er vigtigt at du ved det. Mange bebrejder nemlig sig selv for at være havnet i sådan en situation, hvor andre har private billeder af dem, og tænker, at det aldrig var sket, hvis de ikke havde sendt dem. Men du har ikke bedt om at være i den her situation.  Det er hans ansvar at få billederne slettet.

Ift. hvad du kan gøre nu, så kommer jeg med en række råd her:

1. Gem beviser, hvis du kan. Dvs. hvis du stadig har billederne, du har sendt i jeres beskedtråd på Snapchat, så tag screenshots af der, hvor du sendte dem, og hvis du har hans beskeder af, at han ikke vil slette billederne, så tag også sceenshots af det. Hvis du ikke har beskederne, så kan du overveje at skrive til ham igen, at han skal slette de billeder, han har taget screenshots af, og så tag screenshots af det. Det er slet ikke sikkert, at det skal bruges til noget, men for en sikkerheds skyld, så er det godt at gemme.
2. Hvis du har mod på det, så synes jeg, at du skal skrive til ham, at det er ulovligt, at han har de billeder af dig mod din vilje. Selvom det ikke er decideret intime/nøgenbilleder, så lyder de til at vise dig i en privat situation, og det kan betegnes som blufærdighedskrænkelse og som en krænkelse af privatlviet, hvilket begge er ulovligt. Og uanset om det er nøgenbilleder eller private billeder, så er det heller ikke lovligt at have nogens billede, hvis de ikke har givet samtykke til det. Så han har faktisk gjort noget ulovligt ved ikke at slette billederne. Og derfor kan det være godt at have beviser på, at du har sendt nogle billeder og at han har skrevet, at han ikke vil slette det. Så hvis du har mod på det, så synes jeg, at du skal skrive til ham og fortælle, at han skal slette de screenshots, han har taget, da det er ulovligt, at han har billederne. Måske kan det få ham til at slette billederne.
3. Tal med nogen om det. Jeg ved godt, at det ikke nødvendigvis er det fedeste at tale med dine forældre om, men det er vigtigt, at du får talt med nogen om det, du står i, så du ikke går med det selv. Veninder, dine forældre, andre voksne, du stoler på. Husk på, at du ikke har gjort noget forkert ved at sende billederne, så du har intet at skamme dig over. Det kan virkelig lette at dele ens bekymringer med andre, selvom det ikke løser situationen, men det kan gøre det nemmere for dig at være i.
4. Kontakt Politiets Online Patrulje. Hvis han stadig ikke vil slette billederne, så kan du altid kontakte Politiets Online Patrulje og få råd af dem ift. hvad Politiet kan gøre, hvis du vil overveje at anmelde ham. De har en profil på Instagram og Facebook fx., hvor du altid kan spørge til råds.

Jeg håber, at du kan bruge mine råd, og at det hele løser sig for dig.

Mange hilsner
Pernille

PernilleBs billede
Pernille fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål