jeg er ensom
brevkassespørgsmål af
en ensom pige
12 år
Kære brevkasse Jeg vil gerne fortælle lidt om, hvordan jeg har haft det på det sidste, fordi jeg føler mig meget ensom. Jeg er 12 år og selvom jeg har nogle “venner”, føles det ikke som rigtige venner, fordi jeg tit bliver svigtet. I starten af skoleåret var vi på en klassetur, som varede fem dage, og der hyggede jeg mig med nogle piger på værelset. Men efter efterårsferien følte jeg, at to af dem blev for populære til mig, og den sidste – som faktisk var min eneste ven på det tidspunkt – svigtede mig også, fordi hun blev bedste venner med en anden pige. Nu føler jeg mig rigtig ensom, især fordi jeg ikke er med i pigechatten på Snapchat, og fordi en af pigerne kalder mig “weird” hele tiden. Jeg føler mig også lidt dum og flov over det. Jeg glæder mig til om et halvt år, når jeg skal i 7. klasse og få en ny klasse, men lige nu føles det svært at komme igennem dagene. Jeg vil også indrømme, at jeg nogle gange sammenligner mig med billeder af andre piger på internettet, og det gør mig trist. Jeg håber, at du kan forstå, hvordan jeg har det, og måske hjælpe mig med at finde ud af, hvordan jeg kan få det bedre i skolen. Med venlig hilsen pigen der føler sig ensom

Svar:
Kære søde og seje du.
Hvor er jeg virkelig ked af at høre at du går og har det sådan. Det er virkelig hårdt at føle sig ensom og svigtet, især når man er i en klasse, hvor det føles svært at passe ind. Du skal ikke føle dig dum eller skamme dig over dine følelser, de er helt naturlige og forståelige.
Først og fremmest: det er vigtigt at huske på, at du er god nok som du er, det kan lyde som en kliché eller noget man skal sige, men det er du, selvom du måske har svært ved at tro på det ligenu. Fx når en pige kalder dig “weird”, siger det mere om hendes usikkerhed end om dig. Desværre bruger folk nogengange sådanne ord, når de selv føler sig usikre, prøver at passe ind i en gruppe eller bare forsøger at få noget kontrol selv. Det er ikke i orden, derfor er det vigtigt, at du husker på, at sådanne bemærkninger ALTID siger mere om den person der siger dem end om dig.
Udover dette kan du også reflektere lidt over følgende:
Du er ikke alene og nettet reflekterer ikke nødvendigvis virkeligheden:
Mange i din alder kæmper med følelsen af at være “udenfor” selv dem, der ser ud til at have mange venner. Jeg siger ikke dette for at underminere dine følelser, men så du ved du ikke er alene. På nettet ser man ofte kun de sjove og perfekte øjeblikke, ikke de kedelige eller ensomme stunder. Når du sammenligner dig med folk du ser på Snapchat eller andre sociale medier, husk på at de ofte er redigerede eller viser et urealistisk billede af virkeligheden.
Søg evt støtte fra en anden voksen.
Har du en voksen i din omgangskreds, som du stoler på? Det kunne fx være en forælder, en anden voksen i din familie, eller en lærer. Det er aldrig rart at sidde med sådanne tanker og følelser selv, og det er ofte en stor lettelse at fortælle en voksen, hvordan du har det, de kan måske hjælpe dig med at finde nye muligheder for at møde andre eller støtte dig i din sidste på din nuværende skolen.
Nye venner kan findes på uventede måder.
Selvom din nuværende klasse ikke føles som et sted du kan finde venskaber, så kan du måske kigge efter venskaber udenfor klassen, fx i en klub, en sport eller en fx kreativ aktivitet, du kan måske også se om du kan søge venskaber på nettet. Nogle gange møder man sine bedste venner ved at have en fælles interesse.
Der er lys forenden af tunnelen.
Det er forståeligt, at du glæder dig til 7. klasse: En ny klasse giver ofte nye muligheder for at starte forfra og møde andre mennesker. Indtil da kan du måske arbejde på at bygge lidt selvtillid, så du er klar til at møde dine nye klassekammerater med et stærkt og åbent sind.
Hvordan kunne man så bygge selvtillid op?
Selvtillid er ikke noget, man "bare har", det er noget, man bygger op lidt efter lidt, som en slags mental muskel. Når man er 12 og føler sig udenfor, kan det være ekstra svært, men der håb, og det starter med de små skridt. Selvtillid kommer ofte i forbindelse med sejr, og det behøver ikke være en stor sejre. Du kan fx lave en lille liste med ting du har gjort i løbet af dagen eller ugen, som du er stolt af fx ”Jeg lavede alle mine matematik lektier færdig”, ”Jeg færdigjorde den dansk stil til næste mandag”, ”Jeg turde sige min mening overfor en af de andre”. Disse små kicks kan være starten på at opbygge selvtilliden.
Du kan også lave små udfordringer for dig selv Fx ”Jeg vil prøve at sige mindst en ting i hver time”, ”Jeg vil have det her outfit på i dag”. Når du klare disse små udfordringer  viser du allerede dig selv, at du kan mere end du tror.
Husk også at sige til dig selv inde i hovedet, at du er god nok. Jo mere du taler dig selv op, jo bedre får du det også med dig selv. Når nogen fx kalder dig weird, kan du vende den til ”Nej jeg er mig, og jeg ikke mere weird end dig”
Noget andet der også kunne hjælpe på selvtilliden er at du lære at stå op for dig selv, igen det starter i de små. Hvis nogen fx kalder dig "weird", kan du prøve at sige selvsikkert og roligt: "Det synes jeg ikke er sjovt at blive kaldt." Eller bare kigge på dem og sige "Okay" også væk. Her viser du dem, at du ikke bare vil accepterer dårlig behandling. Du kan for sjov også prøve at øve dig foran spejlet hvordan du vil reagere på en dum kommentar, det kan lyde lidt underligt, men det kan faktisk være en hjælp.
En anden ting der også er vigtigt når man skal opbygge selvtillid er kropssproget. Hvis vi føler os usikre gør vi os ofte små, eller undgår øjenkontakt. Prøv fx at rette ryggen, have skulderne let tilbage og hold hovedet højt, og har du mod på det, så kan du også prøve at holde øjenkontakt i længere tid af gangen.
Til sidst:
Husk på, alle er usikre (også dem, der ser perfekte ud eller opfører sig perfekte)
Som nævnt i starten, den pige, der kalder dig "weird", gør det sandsynligvis fordi hun selv er utrolig usikker og prøver at føle sig bedre tilpas ved at nedgøre andre. De "perfekte" billeder på sociale medier er redigeret og poleret og afspejler ikke virkeligheden.
At starte er nøglen. Se hvilke råd der giver mest mening for dig at starte ud med, selv hvis det er småt. Det behøver ikke at lykkes perfekt, men bare at du prøver er et kæmpe skridt.
Husk også endelig at være tålmodig med dig selv. Selvtillid bygges ikke op på en dag. Det er en masse små, gode præsentationer og oplevelser, der efterhånden samler sig til en følelse af: "Jeg kan godt!."
Du har allerede taget et vigtigt skridt ved at skrive om det her i brevkassen, det viser allerede, hvor stærk og reflekterende du er. Husk også, at det der definerer dig aldrig vil ligge i, hvor mange venner du har, eller hvad nogen kalder dig. Det der definerer dig er din personlighed og de valg du træffer.
Al held og lykke til dig!
Med venlig hilsen Kylie.