ikke snapchat?
brevkassespørgsmål af
hvaad
12 år
hej jeg er en pige på 12 år. jeg er den eneste pige i min klasse der ikke har snap endu og jeg synes det er forfærdeligt og nu hvor der bliver lavet lov i Danmark om at man først må få snap når man bliver 15 for så bliver jeg snydt fordi mine forældre lytter til den slags men jeg fylder 13 hertil juni men mine forældre er så kedelige at de siger jeg godt kan vente(også selv og jeg godt gad at se deres ansigts udtryk hvis jeg tog deres FASEBOOK fra dem) men hvis man når at få snap inden loven kommer bliver det så bare taget fra en?

Svar:
Hej med dig.
Tak for dit spørgsmål! Jeg kan virkelig godt forstå dine frustrationer om at være den eneste i klassen der ikke har Snapchat. Det kan føles som om man går glip af en hel masse fællesskab som de andre i klassen har.
Jeg vil gerne starte med at komme med et svar på dit spørgsmål - altså kan din Snapchatkonto blive taget fra dig, hvis du når at få den inden den nye lov kommer?
Den nye lov som du snakker om er ikke blevet vedtaget endnu og er stadig kun et lovforslag - det er dog højst sansynligt at loven bliver vedtaget, vi ved bare ikke hvordan den kommer til at lyde præcist. Der er dog lagt op til at loven kommer til at lyde lidt i retning af at man ikke må oprette en konto på sociale medier, hvis man ikke er 15 år.
Derfor er der altså ikke noget der tyder på at din konto bliver taget fra dig, hvis du allerede har en, men vi kan ikke sige det med sikkerhed fordi vi ikke ved præcis, hvilke regler Snapchat vil lave for at leve op til den nye lovgivning. Det er selvfølgelig, i sidste ende, stadig dine forældre der bestemmer det, ligegyldigt om loven siger at du gerne må have din konto.
Så hvis du kan få lov af dine forældre til at oprette en konto, er der god mulighed for at du også kan få lov at beholde den. Men hvorfor er dine forældre egentlig kedelige og lytter til den slags
Jeg vil gerne prøve at hjælpe dig med at forklare hvorfor dine forældre gør som de gør. Jeg tror nemlig ikke at de er kedelige, men derimod at de er ansvarlige forældre der gerne vil dig det bedste! Der er en grund til at dette lovforslag kommer, og det er fordi at sociale medier som Snapchat bare ikke altid er særlig gode for unge på din alder.
Du har sikkert hørt det 1.000 gange før, men det er fordi det er vigtigt, og det er noget mange unge oplever problemer med.
Snapchat er en fantastisk app til at snakke med sine venner, men den åbner bare også for en masse ikke så fantastiske ting som f.eks.:
* Grooming
* mobning
* deling af billeder uden samtykke
* streak-pres (mange unge bliver pressede over hele tiden at skulle holde streaks kørende med deres venner)
Jeg tænker at det kan være en del af grunden til at dine forældre ikke vil lade dig få Snapchat endnu, og det syntes jeg faktisk slet ikke gør dem til kedelige forældre, men derimod til gode og ansvarlige forældre.
Når det så er sagt, så kan jeg, igen, virkelig godt forstå at du gerne vil have Snapchat,  nu når alle dine venner har det. Og jeg tænker faktisk også at det kunne være en ret god idé hvis du får lov at få det!
Prøv at tag en snak med dine forældre og fortæl dem at det er svært at holde sig inde i fællesskabet, når alle de andre snakker sammen gennem Snapchat. Prøv at vis dem denne video fra Børnetelefonen, der virkelig viser på en god måde, hvordan man kan blive holdt uden for fællesskabet, ved at være den eneste der ikke er med på de sociale medier.
Snak med dem om hvordan I måske kan lave nogle aftaler for hvordan du må og skal bruge Snapchat, hvis du får lov? Der er en masse forskellige instillinger man kan slå til som forældre og man kan lave nogle gode aftaler så man undgår nogle af de negative ting som jeg beskrev tidligere. Se f.eks. en forældreguide her fra snapchat selv.
Undersøgelser viser at en af de allermest effektive måder at passe på teenagere på sociale medier, er ved at forældre og unge taler åbent sammen om det, så husk det, hvis du får lov at få appen.
Jeg håber at det lykkedes dig og at du får en god oplevelse med Snapchat!
Mvh. Chris - Cyberhus