Jeg er 17 med en kæreste på 14
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej jeg er en drebg på 17 år, som har mødt en pige som er 14, ville høre hvor meget vi må, om vi overhovedet må være sammen pga alders forskellen eller hvad syntes i, fordi vi har også snakket om sex men ved ikke hvor vidt vi må det. håber i kan hjælpe mig med dette

Svar:
Hej med dig.
Tak for dit brev. Hvor er det godt, at du har skrevet herind med dit spørgsmål. Det lyder rigtig dejligt, at du har mødt en pige. Det er super godt, at I har snakket om, at I gerne vil have sex, før I har kastet jer ud i det. Uanset hvad, kan det nemlig være rigtig rart, at man føler sig tryg og forberedt første gang man har sex. Når man har kæreste, og er i din alder, er det helt naturligt, at man begynder at være nysgerrig på sex. Men det er også vigtigt at sige, at I ikke har travlt. De fleste unge har sex første gang, når de er omkring 16 år, og der er også mange, som først har sex som 18-20 årig eller senere. Det haster ikke, og det vigtigste er, at ingen føler sig presset af nogen eller noget til at have sex, før man er selv er helt klar til det.
For at svare på dit spørgsmål omkring om I overhovedet må have sex, vil jeg som det første nævne, at den seksuelle lavalder i Danmark er 15 år. Det betyder ikke, at du vil blive straffet hvis I har sex, når du er 17 år og hun er 14 år. Loven er lavet for at beskytte børn og unge mod voksne, som vil have sex med dem og udnytte dem. Men hvis to jævnldrende har sex med hinanden, og det er noget, som begge har lyst til og er gået med til, så sker der ikke noget ved det. Man kan bruge loven som et pejlemærke på, at vi som samfund har bestemt at den seksuelle lavalder er 15 år, fordi at det er i den alder, samfundet tænker at man er klar til at have sex og kan forstå, hvad det indebærer.
Som sagt er det altså rigtig fint ikke at have travlt, og derfor er det godt at I også snakker om, hvordan I hver især har det i forhold til at skulle have sex, så I kender hinandens grænser. Det er en god ide at I får snakket om, at det er okay at sige fra, sige stop eller vent undervejs, hvis der er noget som hun eller du bliver utryg ved, eller som ikke føles rart. Det er nemlig vigtigt, at I føler jer trygge ved hinanden, og trygge ved at skulle have sex. Mærk efter hvor både hendes og dine grænser går, så I begge kan udforske sex sammen på en god og tryg måde.
Hvis I vælger at have sex, er det også rigtig vigtigt, at I beskytter jer, både mod sexsygdomme og mod graviditet. Så sørg for, at I har prævention, inden I skal have sex. Kondom er den eneste prævention der beskytter jer mod begge dele.
Jeg håber, at du kunne bruge mit svar.
Venlig hilsen
Gro