Parforhold uden nogen som helst form for kropskontakt?
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Som nævnt på titlen så er mit spørgsmål så er det om der egentlig er tale om et kæresteforhold når der ikke er inddraget noget kropskontakt overhovedet (altså feks. kys, kram, sex mm.) har snakket med min far om det og han vil mene at hvis ikke der er kropskontakt til stede så er der bare tale om et venskab snarre end et kæresteforhold. hvor som jeg personligt mener at der godt kan være tale om et kæresteforhold uden kropskontakt så længe der er romantiske følelser til stede.
Grunden til at jeg egentlig stiller dette spørgsmål er faktisk fordi at jeg befinder mig i den højt-fungerende ende af Autisme spektret og jeg bryder mig ikke om kropskontakt som der faktisk ofte er tilfældet for folk på spektret (dog ikke alle) jeg syntes endda ligefrem at det er ubehageligt og bryder mig ingengang om at kramme min egen familie. Men skal jeg så bare give op med tanken om at finde en kæreste hvis jeg ikke kan klare at der er kropskontakt? og jeg tænker ikke at der rigtig er nogen neurotypiske piger som vil finde sig i at der ikke er nogen kropskontakt i forholdet men så kunne man jo også finde en der også selv er på spektret

Svar:
Hej med dig,
Det er et utroligt godt spørgsmål du stiller. Og virkelig fedt, at du lufter dine tanker her. For der er helt sikkert andre - formentlig både nogen, der er på spektret, og nogen, der ikke er - som har det på samme måde som dig, og som går med de samme tanker som dig. Så det er virkelig godt du spørger!
Jeg kan godt forstå, at din far tænker, at et forhold, hvor der ikke er kropskontakt er mere et venskab end et parforhold. Langt de fleste af os skelner nemlig netop mellem venner og kærester ved fraværet eller tilstedeværelsen af kropskontakt. Men jeg vil samtidig give dig fuldstændig ret i, at det handler mindst ligeså meget om de romantiske følelser (eller mangel på samme) man har. Efter min mening kan der godt være tale om et parforhold, selvom der ikke er kropskontakt, hvis parterne nærer romantiske følelser for hinanden. Og er enige om præmisserne for forholdet.
Jeg synes absolut ikke du skal opgive tanken om at få en kæreste. Selvom mange ser kropskontakt som en uundværlig del af et kæresteforhold, så vil der også være nogen, der har det ligesom dig. Og jeg tror ikke nødvendigvis det kun er piger på spektret. Jeg tror også neurotypiske piger kan have det sådan. Parforhold handler nemlig om at indgå kompromisser på måder, hvor begge parter trives i det, er glade og har det godt, og hvor begge parter føler, at deres behov og krav bliver tilstrækkeligt tilgodeset. Hvad der virker for hvem er fuldstændig individuelt, og ikke noget man kan lave en opskrift på. Så for dig handler det om at finde en sød pige, som har nogenlunde de samme præferencer, krav og behov som dig.
God jagt!
Mange hilsner,
Siv