Hormonspiral

brevkassespørgsmål

Hormonspiral

brevkassespørgsmål af
Alberte
21 år

Hej brevkasse. For en uge siden fik jeg oplagt en hormonspiral. Jeg har siden da haft smerter i form af en slags menstruationssmerter som kommer og går. nu synes jeg dog ikke jeg mærker så meget til det... men jeg vil lige høre hvor lang tid det er normalt at man har smerter efter oplægning af en spiral? Hvornår jeg kan forvente det forsvinder?

har også et andet spørgsmål og det er at jeg er lidt i tvivl om jeg kan have blærebetændelse. Det fordi for lidt over en uge siden havde jeg noget tynd afføring. Jeg gik så på toiletet og da jeg skulle tørre mig var noget af afføringen tror jeg røget op omkring skeden så jeg kom til at tørre det op omkring skeden/urinrørsåbningen. Jeg har dog ikke rigtig nogen symptomer på blærebetændelse. Altså det svier ikke når jeg tisser. og mit urin lugter ikke dårligt. Jeg får vanddrivende medicin, derfor går jeg nogen gange meget på toiletet. Men det jeg oplever er at jeg nogen gange føler en kilden/svien ved indgangen til urinrørsåbningen. Er det et tegn på blærebetændelse?

Svar:

Hej Alberte

Menstruationslignende smerter de første uger efter at man fået lagt en spiral op er fuldstændig normalt. Livmoderen skal lige vænne sig til at der nu ligger noget fremmed, og kan reagere med at trække sig turevist sammen. Pletblødninger de første par måneder er også normalt. Det er ikke noget farligt med smerterne, og en varmepude på maven kan ofte hjælpe. Hvis du har brug for smertestillende plejer Ibuprofen at virke godt på den slags smerter. Det tages som tablet hvor en passende dosis er 400 mg når du har behov for det, men ikke oftere end hver 8. time og ikke i mere end en uges tid. Hvis det ikke er nok så plejer 1000 mg Paracetamol oveni at virke, og det må ligeledes tages ved behov men ikke oftere end hver 6. time. Hvis du får feber så er det en god idé at kontakte din egen læge.

Du kunne have en blærebetændelse og netop bakterier fra tarmen kan forårsage dette, men du har ikke klassiske symptomer - "glasskårsfornemmelse" ved vandladning, små hyppige vandladninger, synlig blod i urinen. Mit bedste råd er at du sørger for at få drukket godt med vand så dine urinveje bliver godt skyllet igennem og ser det an. Sørg også for god men absolut ikke overdreven hygiejne omkring urinrøret, dvs. brug enten kun vand eller en mild intimsæbe. Hvis fornemmelsen ikke forsvinder så spørg din læge hvis du kan komme forbi med en urinprøve, så man kan undersøge den for bakterier. Og igen, hvis du får feber så ring til lægen.

Sidst men ikke mindst... Ofte får man en klamydiatest samtidig med at man får lagt en spiral op. Men hvis du ikke har fået sådan en for nylig og har haft ubeskyttet samleje så vil jeg råde dig til at blive testet. Klamydia er meget lømsk og behøver ikke nødvændigvis at give så mange symptomer - lidt maveondt og svien ved vandladning kan skyldes klamydia.

Håber du er blevet klogere og god bedring!

Mvh

Rebecka

Rebeckas billede
Rebecka har svaret på dette spørgsmål