Irriteret og forvirret
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej. Jeg er en dreng på 14. Jeg fik hår på kuglerne omkring da jeg blev 13 år. Nu er jeg 14 et halvt og kun nogen ting har ændret sig. Mine stemme er ikke gået i overgang, min penis er ikke vokset, mine terstikler er ikke vokset, var engang den højeste nu den laveste i min klasse og har ikke særlig meget hår på arme, ben, bryst og skæg. Forstår ikke hvordan noget af min krop har ramt pubateten når andet ikke har og er sygt irreteret over det. Hjælp

Svar:
Hej
Du skriver herind og er irriteret og har nogle tanker om puberteten. Og din irritation er fuldstændig okay, og der er virkelig også så mange ting, man kan undre sig over - den er lidt svær at blive klog på. For hvad betyder det, når folks kroppe udvikler sig og er man unormal, hvis man føler sig bagud i forhold til de andre? Eller hvad hvis man føler, at ens krop pludselig virker til at være 'gået i stå' igen?
Det lyder som om, din krop er igang med puberteten, når du har fået hår på penis. For drenge kan puberteten faktisk vare helt til man er 20, så det er ikke unormalt, at din krop ikke har udviklet sig helt færdigt endnu. Det er noget, som sker helt automatisk og man kan desværre ikke fremskynde det. Det er lidt træls, at man må være tålmodig, især når det føles som om, de andre suser afsted og er 'foran'. Hvis du lægger mærke til dem i din klasse, så vil du nok også kunne se drenge, der pludselig bliver mega høje ved siden af en, der ikke er vokset endnu, og piger, der får bryster ved siden af piger, som ikke har fået bryster endnu. Samtidig sidder der en med en stemme i overgang og en anden uden. Og lige præcis det er et fuldstændig normalt billede af puberteten. Så selvom det kunne være dejligt at alle fulgtes ad, så er det simpelthen bare ikke noget, man kan bestemme.
Det kunne være dejligt at kunne sende dig en manual over, hvornår de andre ting sker for dig. For så ville du måske ikke være ligeså irriteret over processen. Men mit bedste råd til dig bliver at prøve at se, om du kan putte irritationen lidt væk og væbne dig med tålmodighed. Og huske, at det ikke kun er dig, der først er færdigudviklet som 20-årig, men også de andre drenge, som måske føles som om, de er foran.
De bedste hilsner
Mai