Ikke så glad
brevkassespørgsmål af
Nana
19 år
Jeg plejer at være glad. Langt de fleste dage var jeg altid glad og snakkede med min kæreste og venner. Men sådan er det ikke mere. Jeg er begyndt at overtænke rigtig meget igen. Jeg tror hele tiden mine venner ikke kan lide mig. Jeg føler ikke jeg gavner mine venner eller min kæreste. Jeg er også begyndt at trække mig en del fra sociale aktiviteter. Jeg skriver stadig med min ven og min kæreste hver dag men vi snakker næsten aldrig og den er kun min skyld. Jeg vil både virkelig gerne snakke og overhovedet ikke på samme tid. Jeg føler ikke de har lyst til jeg er der. Jeg kan slet ikke finde ud af hvordan jeg har det. Det ene øjeblik har jeg det hel fint og lige pludseligt rammer en masse negative tanker og jeg bliver vildt ked af det. Jeg vil ikke skrive til mine venner og kæreste om det fordi jeg synes det er pinligt og dumt og jeg vil ikke have de skal bekymre sig om det. Desuden vil de nok sige at jeg bare skal join dem men jeg kommer nok ikke til at tro på det alligevel. Jeg har en del problemer med selvværd og angst og jeg tror det er derfor jeg har det sådan. Fx måtte jeg springe over en social ting fordi jeg ville komme for sent og ikke kunne overskue at træde ind i et rum hvor alle andre allerede var kommet og havde sat sig. Jeg har det ellers fint nok. Jeg savner bare at være rigtig glad.

Svar:
Kære Nana
Det lyder til at du er kommet ind i en svær periode, hvor du tvivler meget på dig selv og har mange bekymringstanker - som du også selv giver udtryk for. Du skriver at du er begyndt at overtænke rigtig meget igen, og det giver mig et indtryk af, at det er noget du har oplevet tidligere, hvor du er kommet ud af det igen. Hvis det er rigtigt forstået, så kan du måske prøve at tænke over, hvad der gjorde at du kom over de mange bekymringstanker sidste gang du havde det sådan. Gjorde du noget bestemt eller skete der noget bestemt, som gjorde at du fik det bedre igen?
Det er bestemt ikke rart at gå rundt med så mange bekymringer og triste tanker. Det tager rigtig meget energi at have det sådan - og derfor synes jeg også det er rigtig vigtigt at der bliver gjort noget ved, at du har det sådan og at du får noget hjælp. Det lyder til at du selv er ret bevidst om, at du kommer til at overtænke nogle situationer, men lad os alligevel lige få slået fast, at dine mange bekymringstanker er et udtryk for noget indre i dig og ikke noget som har afsæt i virkeligheden. Når du fx får en følelse af, at din kæreste eller dine venner ikke kan lide dig, så er det ikke et udtryk for, at det er sådan det er, men mere et udtryk for, at du har nogle svære tanker lige nu - hvilket naturligvis er rigtig svært at gå rundt med.
Jeg har også indtryk af, at du også har ret blandede følelser lige for tiden - for eksempel har du både lyst til at snakke med dine venner og kæreste, samtidig med at noget i dig ikke har lyst. Jeg er rigtig glad for at du har skrevet herind og beskrevet hvordan du har det, men jeg vil også mene, at det er vigtigt at du får noget hjælp i den fysiske verden. Når man har mange bekymringer og triste tanker, så er der heldigvis en masse man kan gøre ved det, men det er vigtigt at man får noget hjælp til hvordan man kan håndtere det. og hvad man kan gøre for at få det bedre. Hvis du ikke har lyst til at tale med din kæreste eller venner om det, så kunne det måske være en mulighed at prøve at tale med dine forældre om det? Hvis du har lyst, så kunne det også være en mulighed at få en tid ved din læge, og tale med ham/hende om det. Din læge vil nemlig kunne hjælpe dig videre i forhold til at finde ud af, om der kunne være mulighed for at tale med en psykolog. En anden mulighed er, at se om der er en Headspace rådgivning i nærheden af hvor du bor. Her kan du få samtaler med en rådgiver. Du kan læse mere og se hvor de holder til, her: https://headspace.dk/. Jeg håber du vil overveje de her muligheder for at tale med nogen i den fysiske verden, da jeg synes det er rigtig vigtigt at du får hjælp til, hvordan du kan håndtere de svære tanker og blive rigtig glad igen - det fortjener du.
Hvis du har brug for mere online rådgivning, er du velkommen til at skrive på vores SMS rådgivning. Du kan læse mere om den her. I sms'en er der mulighed for at indgå i en løbende dialog med rådgiveren, så rådgiveren kan spørge ind til det du skriver. Du er naturligvis også velkommen til at skrive her i brevkassen igen.
Masser af virtuelle kram til dig.
Freja