Hvordan kommer jeg ud som biseksuel

brevkassespørgsmål

Hvordan kommer jeg ud som biseksuel

brevkassespørgsmål af
Asker
13 år

Jeg er en 13 årig dreng i 6 klasse. Jeg sagde at jeg var biseksuel og jeg vil også gerne komme ud til min famile men ved ik hvordan

Svar:

Kære dig

Det er helt naturligt at være nysgerrig på sin seksualitet, og de fleste begynder på det ligeomkring teenageårene (12/13 år), så det passer meget godt at det er dukket op hos dig. Jeg tænker at det nok er ret nyt for dig, det her med at se dig selv som biseksuel, og jeg synes det er så fint at du gerne vil tale med din familie om det. Du skriver ikke noget om hvordan du forestiller dig at din familie vil reagere, så derfor vil jeg prøve at give dig nogle råd med på vejen, som kan bruges alt efter hvordan de reagerer.

Hvis du har et godt forhold med din familie, og hvis du ikke f.eks. har hørt dem tale grimt om andre med en anderledes seksualitet, f.eks. biseksualitet eller homoseksualitet, så vil jeg klart anbefale dig at tale åbent om det. Start med enten din mor eller far - den du føler dig mest tryg ved at tale med om noget privat - og så fortæl ham/hende om de tanker du har gjort dig om at være biseksuel. Det kan f.eks. være hvornår det gik op for dig, hvordan det føles for dig, og hvad du har brug for fra dem. Måske har du brug for at de spørger aktivt ind til det, eller måske har du bare brug for at de ved det, så det ikke bliver gjort til noget stort, hvis du f.eks. finder en kæreste med samme køn som dig.

Hvis du ikke er helt så tæt med din forældre, så kan du også overveje at starte med en søskende eller måske en onkel/tante eller lignende. Du kan også være lidt nysgerrig på hvad dine forældre tænker om biseksualitet, f.eks. ved at spørge mere generelt ind til det. Du kan f.eks. sige at I har talt om det i skolen, og at du gerne lige vil høre hvad de ved om det/hvad de tænker om det. På den måde kan du få en fornemmelse af hvordan de vil reagere.

Hvis du nu oplever at de er negative overfor det, så kan det være en rigtig god idé at have en ven eller en anden med, som du er tryg ved. Det skal være en som godt ved at du er biseksuel, så personen kan støtte dig, når du fortæller det til dine forældre.

Jeg kan godt forstå at du gerne vil være åben og ærlig omkring din seksualitet, og jeg synes det er rigtig godt at du gerne vil tale om det! Det er virkelig vigtigt. Du er stadig meget ung, og du er kun lige i begyndelsen af din seksualitet, så det hele kan nå at ændre sig flere gange. Ved at tale med din familie om det, så kommer du til at have en rigtig god støtte både nu og i fremtiden, uanset hvad der sker med dig og din seksualitet.

Jeg håber du kan bruge mit svar, og at du får en god snak med din familie.

Kærlige hilsner,

Camilla

SigneHs billede
Camilla fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål