Kærestes kommentar når jeg er ked

brevkassespørgsmål

Kærestes kommentar når jeg er ked

brevkassespørgsmål af
Yasmin
17 år

Når jeg er ked af det og græder har jeg brug for at min kæreste er sød ved mig, fx tager min hånd, snakker om det der er svært eller holder om mig. Men det gør han aldrig. I stedet siger han altid når jeg græder “gå ud og vask dig”. Jeg synes det lyder rart hårdt, men ved ikke om jeg er for nærtagende? Jeg føler i hvert fald at det at jeg græder bliver fremstillet som noget forkert, når jeg bare får at vide at jeg skal gå i bad eller vaske mit ansigt med det samme. En anden ting jeg bemærker er at min kæreste er begyndt at blive meget jaloux og vil gerne bestemme hvad jeg laver. Han gør det ikke med direkte ord men med hentydninger. Og det er ofte meget selvmodsigende ting, for han må selv være væk i 2 dage uden at skrive til mig hvis det er ham der skal noget. Men hvis lige har travlt og jeg ikke svarer på bare 10 min nogle gange bliver han irriteret og viser sin vrede ret tydeligt…

Svar:

Kære Yasmin

Tak for dit brevkassespørgsmål.

Jeg kan godt forstå, hvis du føler dig forkert, når du bliver bedt om at vaske dig, fordi du har grædt. Når man tager et bad, er det som regel for at blive ren. Så måske er det derfor, det kan føles som om, det er beskidt og uacceptabelt at græde? Selvom det kan føles sådan, er det hverken beskidt, forkert eller uacceptabelt at græde. Det er altid okay at udtrykke sine følelser - og det er okay at græde, hvis man er ked af det. Det er vigtigt for alle mennesker at få afløb for sine følelser en gang imellem, så de ikke blot vokser sig store indeni os.

Det kan godt føles rigtigt ubehageligt ikke at blive mødt i sin tristhed, når man har behov for at blive trøstet. Når det så er sagt, er der mange forskellige måder at udvise omsorg på. Derfor kan det nogle gange være vanskeligt at vide, hvordan man bedst hjælper andre, når de er kede af det.

Jeg kommer til at tænke på, om det, din kæreste siger til dig, mon er noget, han selv har fået at vide derhjemme, når han har været af det? Det er nemlig ofte sådan, at vi som mennesker gentager de handlinger og den adfærd, som vi kender fra vores nære relationer. Det vil eksempelvis sige, at man nogle gange kan gøre eller sige de samme ting, som ens forældre har gjort - også selvom det måske ikke giver særligt meget mening for andre mennesker omkring os. Så måske er det din kærestes måde at vise omsorg på, fordi det er dét, han kender til?

Men for nogle kan det måske også være rart at tage et varmt bad, hvis man er ked af det. Nogle gange kan det føles som om, at tristheden eller dårligdommen nærmest bliver vasket væk. Måske det er det, din kæreste tænker på, når han beder dig om at tage et bad?

Der kan selvfølgelig også være mange andre forklaringer. Og derfor tænker jeg, at det kan være en god idé for dig at snakke med din kæreste om, hvordan du føler dig forkert, når han beder dig tage et bad. Det kan være, at det slet ikke var intentionen, og at han ikke er klar over, at det har den ærgerlige effekt på dig. Det kan også være, at han ikke ved, hvad han skal stille op, når du er ked af det. I det tilfælde kan det måske være rart for både dig og ham at få talt om, hvordan du gerne vil trøstes med eksempelvis kram. Så kan han gøre det i stedet for.

Du skriver også, at du oplever din kæreste som jaloux (og måske også kontrollerende?), fordi han gerne vil bestemme, hvad du laver. Dertil skriver du også, at din kæreste faktisk ikke selv kan leve op til de samme krav, som han stiller dig, når han kan være væk i to dage uden at give lyd fra sig. For mig lyder det som et meget ulige forhold. Og det lyder ikke særligt rart at være dig i den situation, når der er så stor forskel på, hvad der er okay at gøre mellem jer. Jeg håber, at det er noget, du har mod på også at snakke med din kæreste om. Det er ikke meningen, at man skal bestemme over hinanden som kærester. Og selvom man er i et forhold, er man stadig sin egen og har egne interesser og venskaber, som skal dyrkes. Det, håber jeg, at du ved og vil holde fast i.

Jeg bliver imidlertid også nysgerrig på, hvordan det mon kan være, at din kæreste har et behov for at bestemme over dig. Prøver han mon på at kontrollere dig, fordi han er bange for, at du forlader ham? Eller fordi han er usikker på, hvor han har dig? Eller kan det være, at han vil bestemme over dig, fordi det er sådan, han tror, et forhold skal være? Mulighederne er mange. Men måske det også kan være rart for dig at være nysgerrig på det, så du muligvis bedre kan forstå hans handlinger?

For de fleste mennesker er god kommunikation nøglen til et godt forhold. Det lyder for mig som om, at det måske kunne være en god idé for dig og din kæreste at tage en generel snak om jeres individuelle behov og forventninger til hinanden som kærester. Jeg ved ikke hvor længe, du og din kæreste har været sammen. Men i de fleste forhold bruger man lang tid på at lære hinanden at kende, selv efter man officielt er blevet kærester. Og i de fleste forhold bliver man ved med at være i den proces, fordi vi også udvikler os som individer over tid. Derfor kan det være en god idé regelmæssigt at tale om, hvordan man har det med hinanden, og om hvilke behov man har - særligt hvis der er noget, som går en på i forholdet.

Det var mine refleksioner. Jeg håber, du kan bruge dem, og at de giver dig stof til eftertanke. Jeg håber også, at du har mod på at tage en snak med din kæreste om jeres forhold, men det er helt op til dig.

Jeg vil gerne ønske dig alt godt fremover.

De bedste hilsner
Marie

Nikitass billede
Marie fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål