Igen spørgsmål omkring børneporno
brevkassespørgsmål af
Sille
16 år
Hej Cyberhus,
jeg er kommet igen og har faktisk stillet to andre spørgsmål før omkring tegnet børneporno. Jeg lider af OCD og kan ikke lade være med at tvivle på forskellige ting, og jeg har nogle andre spørgsmål igen.
Sidste gang jeg postede et spørgsmål til brevkassen, spurgte jeg om en tegning som er baseret på en virkelig seksuel hændelse, men hvor der ikke er et tydeligt konkret barn involveret på billedet, er børneporno. Jeg fik at vide, at så længe det ikke var et rigtigt barn på billedet, ville det ikke være børneporno, uanset hvad. Men jeg fik også at vide, at det var også børneporno, hvis det var en gengivelse af noget som er sket, hvilket er lidt forvirrende I forhold til hvad jeg først fik at vide.
Hvordan skal jeg kunne vurdere, om noget på en tegning er sket i virkeligheden? Eller er det ligemeget så længe, at man ikke kan se om barnet på tegningen er virkelig?
Altså har du en tegning af noget, som er fra en virkelig hændelse, men som ikke involvere et rigtigt barn i tegningen, er det så børneporno? Jeg tænker at det er meget sjældent at man overhovedet tegner en krænkelse fra virkeligheden, men hvordan skal jeg bevidst vide om det er sket? Ud fra ren mavefornemmelse tror jeg ikke
Og er det så børneporno, når du har tegnet et barn fra virkeligheden, ind i en seksuel situation?
Det æder mig helt vildt meget op indeni, da jeg er meget bange for at jeg faktisk har oplevet at se børneporno, og at jeg kan blive straffet for, at have opsøgt disse tegninger flere gange. Jeg var ikke særlig gammel, men jeg gjorde det også nogle enkelte gange da jeg var 15, fordi det var så nemt at få fat på. Jeg havde ingen ide om, at der kunne have været børneporno, og havde jeg haft den viden var jeg også blevet væk fra disse manga tegninger.
Jeg er næsten 100% sikker på, at det ikke er børneporno. Der har ikke været nogle konkrete børn involveret, og situationerne virker til at være for fantasi-agtige til at kunne være rigtigt ud fra hvad jeg kan huske, men jeg kan ikke vide om det er sket, hvilket er derfor jeg spørger, om det er børneporno hvis det har været en rigtig hændelse på tegningen, men barnet ikke er virkelig. Udover det, ved jeg ikke hvordan man skal kunne vurdere om en hændelse på et billede er sket. Så er det kun børneporno hvis det er ekstremt tydeligt(med beviser til, måske?)??
Jeg blev bare fortalt i starten, at det kun var børneporno hvis der var et rigtigt barn involveret i tegningen, så hvor meget vægter det der med hændelser egentlig?
Ja undskyld de mange forvirrende spørgsmål. Jeg føler bare lidt selv forvirret. Tak på forhånd.

Svar:
Hej Sille
Du skal bestemt ikke undskylde dine spørgsmål. Vi sidder her jo af den grund.
Som vi også har svaret tidligere, så er vi ude i en gråzone. Når der ikke findes konkrete sager fra vores retssystem (mig bekendt) som præcis forholder sig til det, du beskriver, så må man holde sig til "begrundede formodnininger".
Man skal vide med sikkerhed, at det tegnede gengiver en virkelig situation, hvis det skal kategoriseres som børneporno, og hvis DU skal drives til ansvar vil det også omhandle en lang række andre faktorer. F.eks om du har videredelt det osv. Fra alt hvad du skriver (og har skrevet tidligere) lyder det som om, at du skal slippe bekymringerne. Du siger at billederne har været meget fantasi-agtige og uvirkelige. Du har ikke gjort noget forkert. Du har ikke haft mulighed for at vurdere om tegningerne gengiver en konkret situation. Som du selv skriver vil den situation også være sjælden og hypotetisk.
Jeg tænker, at det måske også kan være din OCD, der fastholder dig i tanken om at du har gjort noget forkert ved at have opsøgt den slags tegninger. Ud fra det, du beskriver i dine spørgsmål, synes jeg bestemt at du skal finde fred med at du ikke har gjort noget forkert.
Venlig hilsen
Jonas