Hvordan skal det vurderes?
brevkassespørgsmål af
Kent
17 år
Hej ch
da jeg var mindre var jeg meget optaget af genren “lolicon“ som så er pornografiske manga tegninger af “mindre-årige”, selvom at tegningerne på ingen måder ser realistiske ud.
Jeg var i en slem cirkel hvor jeg konstant skulle bruge noget nyt spændende porno fordi det samme blev hurtigt kedeligt. Nu hvor jeg er blevet ældre tænker jeg først nu ordentligt over hvad jeg har været udsat for.
Jeg er meget bange for at jeg kan blive straffet for at have læst de her tegneserier. Igennem research har jeg fundet ud af, at Etisk råd har konkluderet, at tegninger først bliver børneporno når det kan ligestilles med ægte photografier eller at det er klart og tydeligt et bestemt virkeligr barn der er blevet tegnet.
jeg har egentlig læst lolicon så længe, at jeg ikke kan huske tilbage på alt jeg er kommet forbi. Manga i sig selv er sjældent baseret på virkelige mennesker, og er stort set altid tegnet ud fra fantasi. Jeg tænker også, når jeg tænker tilbage, at det ikke har været tydeligt overhovedet, om der har været rigtige børn involveret. Men jeg føler stadigvæk meget tvivl omkring det, så jeg ved ikke helt hvad jeg skal føle eller gøre nu.

Svar:
Hej med dig
Tak for dit spørgsmål.
Jeg kan sagtens forstå at det kan give grå hår på hovedet at spekulere på, om du har opsøgt børneporno.
Grundlæggende er der intet i vejen med at have fantasier. Man kan jo diskutere, om der er et moralsk problem i at opsøge/skabe/dele billeder, der på et fantasiniveau fremstiller børn i seksuelle situationer. Men man kan ikke som udgangspunkt forvente, at folk selv kan afgøre om personen på et mangabillede er skabt ud fra en virkelig person. Derfor vil det også være uhyre vanskeligt at afgøre for en person, der søger på billederne, om de er gengivelser af virkeligheden eller et overgreb.
Min kollega Pernille har tidligere skrevet her i brevkassen:
Etisk råd kom frem til, at når det handler om virtuel pornografi, kan det kategoriseres som børneporno, når det her er tilfældet: "I de tilfælde, hvor der tydeligt er et konkret og virkeligt barn involveret, og dette uanset, hvordan barnet visualiseres, og der i de specifikke tilfælde indgår direkte seksuelle scener, da er der tale om, at barnet skal beskyttes, hvorfor distributøren ikke kan siges at dække sig under ytringsfrihed, kunstnerisk frihed eller lignende. Tilfælde som disse kan under ingen omstændigheder legitimeres". Så når du spørger, om det vil være børneporno, hvis nogen tegner et barn, der har sex, og tegningen er baseret på virkelige hændelser, men man kan tydeligt se, at det ikke er et rigtigt barn, der er tegnet, så er svaret nej -  det vil ikke være børneporno, når man ikke kan se, at det er en bestemt person, men hvis det er tydeligt, at det er et konkret barn, der er tegnet, uanset hvordan, så vil det være børneporno.
Baseret på det, du beskriver om de fantasifulde mangabilleder, så synes jeg du skal slippe dine bekymringer.
Vh Jonas