I TVIVL OM MIT KØN

brevkassespørgsmål

I TVIVL OM MIT KØN

brevkassespørgsmål af
Ellen
13 år
Oprettet 2 år 5 måneder siden

Hej, jeg har været i tvivl om jeg er dreng eller pige i noget tid nu. Jeg har svært ved at sige det til nogen, så nu skriver jeg her. Det er svært at forklare, men jeg føler mig ikke som en pige. Jeg vil gerne finde ud af om jeg føler at jeg er transkønet eller ej. Den ene dag føler jeg at jeg bare skulle gå hen og skifte krop med det samme og den anden føler jeg mig dum oven i hovedet. Det er meget frustrerende. Jeg ville spørge jer om man overhovedet kan være i tvivl om at være transkønet eller ej. Og hvad jeg skal gøre i det hele taget. Jeg håber at jeg ikke er den eneste og at jeg kan forstås på en eller anden måde.

Svar:

Hej du

Du er helt sikkert ikke den eneste der har det på den måde, og man kan sagtens være i tvivl.

Nogle mennesker har en meget stærk og klar fornemmelse af deres seksualitet og deres kønsidentitet, så de slet ikke er i tvivl, men jeg tænker rigtig mange er fyldt af tvivl.

Det kan godt være vanvittig frustrerende at være sådan i tvivl, men det er altså ret almindeligt. Både i forhold til sådan noget som hvilket køn man er, men i det hele taget i livet. Tvivl er nok en af de følelser, som de fleste mennesker føler næsten hver dag. Både i forhold til små og store ting.

Prøv at lade være med at presse dig selv til at du skal vide det lige nu, selvom det kan være svært. Snak med dine venner og veninder om hvordan de føler om deres køn. Læs om forskellige køn, og se om der er noget du kan genkende dig selv i. Giv dig selv tid, og hav tålmodighed med dig selv.

Jeg er sikker på at du nok skal finde ud af hvad du er, men du er bare nødt til at give dig selv lov til at have god tid.

Der er intet dumt i at have det som du har det. Det er helt naturligt og helt okay. Det er frustrerende, men du skal nok lande det helt rigtige "sted".

Mange hilsner Tanja

Tanjas billede
Tanja fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål