Hvor ofte
brevkassespørgsmål af
Benven
13 år
Hej cyberhus Jeg vil spørge om hvor ofte man skal skifte bind jeg ved at med tampon så er det ret vigtigt men er det også det med bind. Kan man også få svamp af fordi at i slutningen af min mens så blød jeg ikke særlig meget så kan jeg nogle gang gå en dag uden at skifte bind men det er ikke gået galt endnu os har haft mens i snart 2 år

Svar:
Hej med dig
Mange tak for dit spørgsmål. Det er helt rigtigt, at man bør skifte tampon regelmæssigt for at undgå svamp eller anden form for infektion/betændelse. Bind og trusseindlæg bør ligeledes skiftes ud regelmæssigt. Der er selvfølgelig forskel på, hvor tilbøjelig man er til at udvikle skedesvamp eller lignende, og der er nok ikke et specifikt antalt gange, du bør skifte dit bind. Det er jo meget individuelt, men hver 6. time er måske et godt bud. Generelt gælder det, at man bør skifte bind/indlæg regelmæssigt, så man ikke går rundt med et fugtigt bind, bør gå i bomuldsunderbukser og undgå for stramt siddende bukser for at forebygge en infektion/betændelse i intimområdet. På den måde kommer der nok luft til området og det holdes tørt. Fugtighed er nemlig medvirkende til en svampeinfektion.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar.
Venlig hilsen
Tatjana