I orden eller ej ?

brevkassespørgsmål

I orden eller ej ?

brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Oprettet 3 måneder 5 dage siden

Jeg er i tvivl om det er okay for mig at date en på 20 år. Vi løj for mine forældre og sagde han kun var 18. Så nu har min far sagt at jeg skal droppe al kontakten med ham. skal jeg lytte til min far og tænke han har ret i at sige han ikke vil have at jeg ser ham på 20, for vi løj om hans alder /en teen.

Svar:

Kære du

Tak for at skrive ind til os og åbne op omkring din situation. Jeg kan godt forstå, at det kan være svært at vide, hvad man skal gøre i sådan en situation, og det er helt naturligt at have mange følelser og tanker omkring det. Det er også helt naturligt at føle sig forvirret og usikker på, hvad der er det rigtige at gøre i sådan en situation.

Når det kommer til aldersforskellen mellem dig og din kæreste, er der nogle ting, der er vigtige at tænke over. Som 16-årig er du stadig ved at finde ud af, hvem du er, og hvad du vil i livet, mens en person på 20 allerede er længere i den proces. Det kan være med til at skabe ubalance i et forhold, da der kan være forskelle i, hvad I hver især er klar til og ønsker i et forhold. Det betyder nødvendigvis ikke, at I ikke kan få det til at fungere og have det godt sammen. Det vigtigste er, at I respekterer hinanden og kommunikerer åbent og ærligt. Hvis jeres forhold er baseret på tillid, forståelse og kærlighed, kan I finde måder at navigere de udfordringer, der kan opstå på trods af jeres aldersforskelle.

Jeg forstår også godt, hvorfor du kan føle, at dine forældre ikke helt forstår, hvordan du har det. Måske føles det, som om de ikke ser den kærlighed og forbindelse, du har med din kæreste. Men det er vigtigt at huske, at de prøver at passe på dig, selvom det måske ikke føles sådan lige nu. Det lyder som om, at din far blev meget bekymret, da han fandt ud af din kærestes rigtige alder. Det er klart, at dine forældre vil beskytte dig og sikre, at du er i et sundt og trygt forhold. De bekymrer sig om dig og vil gerne være sikre på, at du er sammen med en, der behandler dig godt og passer på dig.

Jeg vil foreslå, at du prøver at have en åben og ærlig samtale med din far. Fortæl ham, hvordan du har det, og hvorfor du valgte at lyve om din kærestes alder. Forklar, hvad din kæreste betyder for dig, og lyt også til, hvad din far har at sige. Måske kan I sammen finde en måde at forstå hinanden bedre på og finde en løsning, der tager hensyn til både dine følelser og din fars bekymringer.

Det vigtigste er, at du føler dig tryg og respekteret i dit forhold. Hvis du føler, at din kæreste behandler dig godt og respekterer dig, så er det noget, dine forældre også bør vide. Men husk også, at dine forældre har livserfaring og perspektiver, som kan være vigtige at overveje.

Jeg håber, at du kan finde en vej gennem denne situation, der føles rigtig for dig, og at du kan tale med dine forældre på en måde, der hjælper dem med at forstå, hvordan du har det.

De bedste hilsner
Kasper

cyberhuskaspers billede
Kasper fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål