Ulovlige vapes
brevkassespørgsmål af
Liv
18 år
Hej cyberhus. Jeg har læst et brevkasseindlæg med emnet 'ulovlige vapes' og jeres svar dertil. Personen spørger specifikt indtil produktet af mærket Randm Tordnado og Lukas fra Cyberhus svarer at netop det mærke indeholder ret høje mængder af nikotin. Jeg har selv prøvet mærket, så jeg ved at man kan købe dem med flere forskellige mængder nikotin, hvor den laveste mængde hedder "2 procent". Er den også ligeså skadelig? Hvor mange cigaretter fx svarer den på 2% til? Vh. Liv

Svar:
Hej Liv
Det helt korte svar er ja, selvom man kun køber den der hedder 2 procent, så er det stadig et skadeligt produkt. Om den er mere, mindre eller lige så skadeligt er meget svært at sige helt præcist, men det væsentlige er at det afgjort er et skadeligt produkt.
Producenten oplyser, så vidt jeg kan læse mig til, at den du nævner indeholder 20 miligram nikotin, hvilket svarer til at man ryger hvad der ca. svarer til en pakke cigaretter. Så det afhænger selvfølgelig både af hvor hurtigt man får tømt væsken, og så handler det i høj grad også om tillid til produktet.
De vapes vi snakker om her bliver ikke tjekket af nogle myndigheder i DK, og der er derfor ingen garanti for at de indeholder det producenten siger at de gør. Man har undersøgt en lang række forskellige produkter på danske laboratorier, og flere indeholdt en del mere nikotin, end man forventede , og i flere fandt man også andre kemiske stoffer, som man ikke nødvendigvis kender den præcise effekt af.  Jeg kan ikke sige at det der tilfældet for det er bestemte produkt som du bruger, men jeg kan bare sige at der ikke er en garanti for hvad det indeholder, fordi det ikke bliver undersøgt.
Mange hilsner Pedro