Hvordan siger jeg det
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Jeg har en god veninde som jeg er meget tæt med. Jeg har ikke andre følelser for hende end venskab men nu har hun desværre fået kæreste følelser for mig. Jeg vil ikke gøre hende ked af det så hvad gør jeg lige. Vi har ikke været sammen eller noget og jeg synes ikke jeg har lagt op til at vores forhold skulle udvikle sig men det er så bare sket alligevel. Hvad skal jeg gøre. Vil ikke gøre hende ked af det eller miste hende.

Svar:
Kære læser
Det lyder som om, at du befinder dig i en udfordrende situation, hvor du gerne vil være en god ven samtidig med at undgå at såre dine venindes følelser. Jeg kan godt forstå, hvis det er frustrerende, og at det kan være svært at finde den rette løsning. Men jeg vil rigtig gerne forsøge at hjælpe dig med, hvordan du bedst kan håndtere denne situation.
Først og fremmest er det en god ide at være ærlig og kommunikere åbent med din veninde. Fortæl hende, at du virkelig værdsætter jeres venskab og den tætte forbindelse I deler, men at du desværre ikke har romantiske følelser for hende på samme måde, som hun har for dig. Det kan være en svær samtale, men det kan også være nødvendigt for at undgå misforståelser og for at sikre, at I begge er på samme side.
Når det er sagt, er det en god ide at være følsom og omsorgsfuld i din snak med hende, hvor hun også får plads til at udtrykke sine følelser. Det kan være svært for hende at høre, at du ikke deler de samme følelser, så derfor er det en god ide at være lyttende over for hendes reaktioner samt være tålmodig og støttende.
På samme måde kan det måske også være nødvendigt at give hende plads til at bearbejde sine følelser. Det kan være en lidt overvældende tid for hende, og at give hende tid til at tænke over situationen kan være nyttigt, så hun har mulighed for at samle sine tanker.
Selvom det kan virke skræmmende at skulle have denne samtale, er det formentlig den bedste måde at sikre, at jeres venskab forbliver stærkt og respektfuldt. Hvis din veninde virkelig værdsætter dig som en ven, vil hun sandsynligvis sætte pris på din ærlighed og respekt for hendes følelser. Jeg håber, at I begge kan navigere gennem denne situation og fortsætte med at støtte hinanden som gode venner.
De bedste hilsner
Kasper