Brændende følelse i skede under sex
brevkassespørgsmål af
Anonym
25 år
Hej. Jeg har været sen om at få min første oplevelse med sex og har derfor ikke så meget erfaring endnu. Mit problem er, at når min partner begynder at indføre penis, så svier/brænder det i min skede. Vi laver massere af forspil og jeg er meget våd dernede, men alligevel gør det ondt. Han kan fint få de første 3-4 cm ind, men så kommer den brændende fornemmelse. Han er meget forsigtig, men det føltes alligevel helt forkert for mig Efter noget tid, kan han godt komme helt ind, men smerten er der stadig. Derfor holder vi mange pauser, for at jeg kan holde det ud. Smerterne for mig er så stærke, at jeg ikke opnå seksuel nydelse men tværtimod frygter at have sex. Har ikke skedesvamp og rengører mit underliv med intim sæbe hver anden dag (naturligvis vasker jeg ikke med sæbe op i skeden). Har også været til gynækolog, hvor jeg fik af vide, at alt så helt normalt ud. Det er et stort problem for mig, da det ødelægger, særligt min sexlyst. Så hvad kan jeg gøre for at afhjælpe det?

Svar:
Kære anonyme,
Hvor er det godt, du skriver. Det lyder ikke særlig rart, og det skal det jo helst være. Det lyder også som om, du/I har gjort meget allerede for at løse problemet. Desværre uden held.
Når først man har oplevet, at det har gjort ondt at have sex, kan det meget hurtigt medføre en ond spiral. For som du selv skriver; så begynder man at frygte smerten og dét at have sex. "Frygten" gør, at man helt automatisk spænder mere op i underlivet, hvilket gør det mere smertefuldt under penetration. Derudover kan man også meget hurtigt blive tør i vagina, når penetrationen går i gang - på trods af, at man har været våd i forbindelse med forspillet.
Hvis ikke I har forsøgt med kondom og glidecreme, kan dette prøves. Det kan nogle gange gøre det lettere for penis at komme ind, fordi det glider bedre, og der er ekstra meget fugt.
Mit andet forslag er at kontakte din egen læge til en snak og eventuelt en henvisning til Sexologisk Klinik. Der sidder nogle rigtig dygtige læger og tager hånd om netop disse problemer. Man kan komme alene eller med sin partner og få hjælp til, hvad man kan gøre for at få et godt sexliv uden smerter.
Jeg håber, du kan bruge svaret til noget. Du er i hvert fald langt fra den eneste med dét problem - det er bare ikke så tit noget, folk snakker om, og derfor kan det være svært at navigere i selv.
Held og lykke med det.
Mvh Eva