Er der noget galt med mig

brevkassespørgsmål

Er der noget galt med mig

brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Oprettet 1 måned 1 uge siden

Hej. Jeg har nogle sprøgsmål jeg virkelig gerne vil have svar på. 1. Jeg er 13 snart 14 og har ikke fået min menstruation endnu og er heller ikke rigtig gået i puberteten endnu. Er det normalt?. 2. Jeg føler mig mega tyk og kom på et tidspunkt så langt at jeg lavede selvskade. Hvordan kommer jeg på andre tanker og hvordan bliver jeg tyndere og overbeviser mig selv om at jeg er god nok. Jeg dyrker sport 3 gange om ugen og træner mave og baller i weekenden. Hvad kan jeg ellers gøre? 3. Jeg er bange for at jeg aldrig får en kæreste og det lyder måske lidt fjollet men jeg er bange for at en dreng kun tænker på at man skal være tynd eller udseendet. Så hvordan kan jeg få en kæreste når jeg ikke lige helt er der på udseendet? 4. Jeg får sipelthen så dårlig samvittighed over alting bare at jeg træder en over foden fx går jeg og tænker over det hele dagen. Jeg får også rigtig meget ondt af mine forældre på grund af næsten ingen ting. Så hvordan slipper jeg af med den dårlige samvittighed? Det var mine spørgsmål glæder mig til svar.

Svar:

Kære Læser

Først og fremmest, tak for at dele dine spørgsmål og bekymringer med os. Det er virkelig sejt og modigt af dig, og jeg er her for at støtte dig og besvare dine spørgsmål bedst muligt.

Det er helt normalt at føle sig overvældet af vores tanker og følelser fra tid til anden. Når vi kæmper med selvopfattelse og bekymringer om vores udseende, kan det virke som om, at vores egen hjerne er vores værste fjende. Vi kan blive fanget i en negativ spiral, der får os til at tvivle på os selv og vores værdi. Men du skal vide, at du ikke er alene om at have disse følelser og bekymringer. Mange mennesker oplever lignende udfordringer og bekymringer, og det er helt normalt at føle sig usikker på sig selv fra tid til anden.

Det lyder fantastisk, at du dyrker sport regelmæssigt. Samtidig det er en god ide at huske på, at din værdi ikke er bestemt af dit udseende eller din vægt. Du er allerede god nok, præcis som du er.

Selvom det kan være svært at se lyset for enden af tunnelen, er der altid håb og mulighed for forandring. Det kan være en god ide at finde de positive ting i livet og fokusere på dem. Du kan evt. prøve at minde dig selv om de positive ting ved dig selv hver dag. Det kan være ved at sige en positiv ting til dig selv, som "jeg er stærk og modig" eller "jeg er værdifuld, præcis som jeg er". Det kan virke en lille smule underligt til at starte med, men det kan have en stor indvirkning på din mentale sundhed og velvære.
Jeg tænker også din dårlige samvittighed, kan hænge sammen med måden du tænker om dig selv. For hvis man tænker at man ikke er helt god nok, så kommer man også nemt til at tænke at man gør alting forkert, eller at man er forkert. Alle kommer til at træde andre over tæerne nogle gange. Alle laver fejl. Alle gør endda dumme ting. Det gør dig overhovedet ikke forkert. Det gør dig bare til et menneske ligesom alle andre.

Ift. dine bekymringer og det at gå igennem puberteten, er det noget vi alle oplever på forskellige tidspunkter. Nogle piger får deres menstruation tidligt, mens andre får den senere. Det vigtigste er at huske, at det sker på dit eget tempo, og det betyder ikke, at der er noget galt med dig. Hvis du er bekymret over din udvikling, kan det være en god idé at tale med din læge, som evt. kan give dig mere information og ro i sindet.

Det er helt forståeligt at have bekymringer omkring kærlighed og relationer, især når man føler sig usikker på sit udseende. Men det er vigtigt at huske, at ægte kærlighed handler om meget mere end udseende. Hvis du fokusere på at være den bedste version af dig selv, og tillad dig selv at være åben og autentisk, når det kommer til at møde nye mennesker, skal den rette person nok dukke op når du mindst venter det.

Husk, at du ikke er alene i dine bekymringer, og der vil altid være mennesker omkring dig, som er klar til at støtte dig. Du er en stærk og værdifuld person, og jeg tror på, at du har styrken til at overvinde disse udfordringer. Det er tydeligt at de her tanker fylder rigtig meget hos dig, så jeg tænker at det vigtigste skridt du kan tage, for at skabe en forandring i måden du tænker om dig selv, er at dele de her tanker endnu mere. At skrive her i brevkassen er et virkelig godt første skridt. Jeg tænker du kan have glæde af også at skrive til vores sms-chat, hvor du kan sætte endnu flere ord på, og rådgiveren kan spørge mere ind. På den måde kan du få en lidt dybere dialog om hvad det er der gør at de her tanker er så stærke, og ikke mindst hvad du kan gøre for at ændre på tankerne. Det kan også være at du har en voksen, eller en veninde/ven, som du kan snakke med. Hvis ikke, er du i hvert fald altid velkommen i vores sms-chat, hvor du selvfølgelig er anonym.

 Jeg tror på dig, og ønsker dig al held og lykke.

De bedste hilsner
Kasper

cyberhuskaspers billede
Kasper fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål